התפתחות רפואת הנשים

תוכן עניינים

עם שיפור מעמד האישה בישראל העולה בהתמדה במקביל להתפתחותה של הרפואה המודרנית השתפר בצורה דרמטית נושא רפואת הנשים.

בפני כל אישה עומדות היום אפשרויות בחירה רבות בתחום בריאותה, השמירה עליה, והטיפולים בשעה של בעיה רפואית.

תחום בריאות האישה טומן בחובו תת-סעיפים רבים. אנו נתמקד במאמר זה בסוגיות היותר נפוצות בעולמן של נשים –אמצעי מניעה, גלולות, תוספי תזונה, בדיקת מי שפיר וגם טיפולי פוריות. אין אישה שאינה צריכה להתמודד עם חלק או אף עם כל הסוגיות הנ"ל, לכן חשוב לגשת אליהן עם ידע מקדים מקסימאלי בכדי למנוע תקלות לא רצויות.

אמצעי מניעה

נתחיל בנושא שכל אישה צריכה להתמודד איתו בשלב הבוגר של חייה – אמצעי מניעה. אמצעי מניעה הנפוץ ביותר בקרב נשים הוא גלולות נגד הריון. שימוש נכון ועקבי באופציית גלולות מאפשר מניעת הריון בצורה יעילה. מעבר לכך, גלולות מסדירות את המחזור החודשי, גורמות לעצירת אובדן הברזל בגוף ומפחיתות את הדימום הווסתי. כמו כן, שימוש בגלולות מסייע בהגנה מפני ציסטות פונקציונאליות בשחלה ובמקרים מסוימים אף מפחית את הסיכוי לחלות בסרטן רירית הרחם ובסרטן השחלות.

כמובן שלשימוש בגלולות יש גם סיכונים ותופעות לוואי ולכן חובה לקבל מרשם דרך רופא נשים, ורצוי גם להיבדק אצל גניקולוג, אשר ניתן למצוא בכל מרכז רפואי המטפל בבריאות האישה.

אמצעי מניעה נשיים נוספים הם הדיאפרגמה העשויה גומי ויוצרת חציצה בין הזרע וצוואר הרחם והספוגית הספוגה בקוטלי זרע ומגיעה בגודל אחד המתאים עצמו לכל אישה.

ולמקרה של תקלות בלתי רצויות הומצאו גם גלולות היום שאחרי, אך שימוש רב-פעמי בהן יכול להוות סיכון. לסיכום, קיימות הרבה דרכים למנוע הריון ובכך להימנע מהדילמה הקשה באשר האם ללדת או לבצע הפלה.

אך מה עם נשים שכן רוצות להיכנס להריון? ישנה כמובן את הדרך הטבעית והמועדפת. במידה וזה לא הולך בדרך זו ישנם טיפולי פוריות מתקדמים עליהם נרחיב מייד.

יש לדעת שההיריון הוא תהליך לא פשוט הדורש תשומת לב רבה, בדיקות מקיפות כמו בדיקת מי השפיר עליה גם נספר בהמשך ותחזוק נכון של הגוף בעזרת תפריט נכון או תוספי תזונה.

זאת בכדי למנוע בעיות כמו נשירת שיער, חוסר ברזל ובעיות נוספות

הריון – טיפולי פוריות, בדיקות ותזונה נכונה.

כמו תחומים רבים בעולם רפואת הנשים גם התחום של טיפולי פוריות עבר התקדמות מרשימה. על כל אישה לדעת כי בכל ביוץ שלה סיכויה להיכנס להריון עומדים על 25%-20%

ולכן ההמלצה היא לפנות לכיוון טיפולי פוריות רק שנה לאחר הפסקת השימוש באמצעי מניעה.

טיפולי פוריות אצל נשים במקרה של בעיות ביוץ מתחילים בטיפול תרופתי. הוא בטוח יותר מטיפולים אחרים וכרוך בפחות תופעות לוואי. אך אם טיפול זה אינו צולח יש לפנות לטיפולים הורמונאליים בהם קיימים מספר סיכונים כמו למשל ציטטות שחלתיות.

השלבים הבאים, במקרה שהשלבים הנ"ל אינם מצליחים הם הזרעה מלאכותית, ובהמשך גם הפריית מבחנה.

ואם כבר יש הריון, באופן טבעי או על ידי טיפולי פוריות אז יש לבצע מספר בדיקות ביניהן בדיקת מי שפיר. בדיקה זו נהוג לבצע בשבוע ה-16 עד ה-20 להריון והיא אמצעי לאבחון של הפרעות כרומוזומליות ומחלות גנטיות. בדיקת מי שפיר מתבצעת בעזרת מכשיר אולטרסאונד בעזרתו צופה הרופא בעובר. בהמשך מוחדרת מחט לשק מי השפיר ונשאבים ממנו מי שפיר הנשלחים לבדיקה במעבדה.

לאחר הלידה רצוי להניק את התינוק חלב אם. ובכל זאת, לא כל הנשים רוצות או יכולות להניק, הפתרון שהיחידי שבנמצא היום הוא כמובן משאבות חלב, ואחת מן המשאבות המוכרות היא משאבות חלב מדלה .

רפואת נשים