טיפול ברצועה צולבת

תוכן עניינים

פציעות ספורט, אבל לא רק, עלולות להביא אותנו להזדקק לטיפול אצל אורטופד פרטי. על פי רוב הפציעות עשויות להיות פשוטות יחסית ומצריכות טיפול שמרני או קצר מועד. במקרים אחרים, כמו למשל במצב בו נדרש שחזור רצועה צולבת, חשוב לבחור ברופא המתמחה בכך ולטפל בכך ללא דיחוי. גם במידה ואתם נדרשים לעבור ניתוח כדי לתקן את הרצועה הצולבת, יש צורך לדעת מה כדאי לעשות עוד בטרם הניתוח וכיצד נוכל לסייע להצלחתו של הניתוח ולהחלמה מלאה.

איך ניתן לאבחן?

כאמור, קרע של רצועה צולבת הוא מצב שמתרחש גם בקרב אנשים אשר אינם ספורטאים מקצועיים. נפילה או תאונה עלולות אף הן לגרום לקרע ברצועה הצולבת ולהצריך שחזור רצועה צולבת אצל אורטופד פרטי המתמחה בכך. הקרע מורגש על פי רוב לאחר חבלה כלשהי בצורה מסובבת, אשר לאחריה יורגש כאב ונפיחות משמעותית באזור הברך. האיבחון הסופי יתבצע כמובן במרפאתו של אורטופד פרטי אשר מתמחה בניתוחים מסוג זה, והוא יוכל לפרוס בפניכם את האופציות הטיפוליות לבעיה.

מה חשוב לדעת לפני הניתוח?

ניתן לנסות ולטפל בקרע ברצועה הצולבת גם לא באמצעות ניתוח. יחד עם זאת, במצבים בהם קיימות פציעות  נוספות בברך או שהטיפול השמרני יותר לא נתן מענה – יש צורך לטפל באמצעות ניתוח שחזור רצועה צולבת. עוד בטרם הניתוח, חשוב לפנות אל אורטופד פרטי המתמחה בטיפול בברך. הרופא יסביר את כל האפשרויות הקיימות לטיפול בבעיה. ניתוח במצב בו יש צורך לבצע שחזור רצועה צולבת הוא רק חלק אחד ממכלול הדברים שיש לשים לב אליהם כאשר רוצים להחלים באופן מלא מפציעה מסוג זה. לצד ניתוח אשר מבוצע על ידי רופא אורטופד פרטי מומחה, יש צורך לשלב פיזיותרפיה מתאימה ואינטנסיבית. הניתוח כשלעצמו לא יתקן את הבעיה בצורה מוצלחת ללא שילוב טיפולים פיזיותרפיים עקביים.

כיצד מתבצע הניתוח?

ניתוח שחזור רצועה  צולבת מבוצע במסגרת אישפוז יום, כאשר במקרים מסוימים יש צורך באשפוז ללילה נוסף לאחריו. משך הניתוח הוא כשעה וחצי והוא מתבצע על ידי אורטופד פרטי מומחה. בשלבו הראשון של הניתוח הרופא חודר אל קדמת הברך באמצעות שני חתכים קטנים, דרכם יכנסו הכלים והמצלמה במהלכם משתמשים בניתוח. בשלב זה עורכים סקירה של פנים הברך ובודקים את המשטחים המפרקיים, הרצועות הצולבות והמניסקוסים. בהמשך הניתוח יוצאו חלקי הרצועה הפגועים ויבוצע שחזור של הרצועה דרך חתך בקדמת הברך. לאחר שהפעולה הניתוחית עברה בהצלחה, המטופל עובר אל חדר התאוששות. עם התפוגגות ההרדמה הוא יועבר למחלקה להמשך השגחה.
כאמור, ניתוח שחזור רצועה צולבת, מוצלח ככל שיהיה, מצריך גם שיקום לאחריו. השיקום יבוצע בהתאם להנחיות אותן מקבל המטופל מהאורטופד, ויכלול בין היתר גם טיפולי פיזיותרפיה. פיזיותרפיה היא חלק מהותי מהשיקום ולכן חשוב להתמיד בה באופן עקבי על מנת לשמר את תוצאות הניתוח ולחזור מהר ככל הניתן לשגרה.

טיפול ברצועה צולבת