כל האמת על חומצה היאלורונית

תוכן עניינים

אחד הטרנדים החמים בתחום טיפולי הקוסמטיקה והאסתטיקה הוא השימוש בחומצה היאלורונית. זהו אחד החומרים הטבעיים יותר והבטוחים יותר לשימוש, ויש לו מגוון שימושים נרחב, החל ממילוי קמטים והצערת העור ועד לטיפול בשחיקת סחוסים ודלקת מפרקים. החומצה ניתנת לשימוש במריחה או בהזרקה בהתאם לצורך.

אז מהו חומר הקסם הקרוי חומצה היאלורונית?

חומצה היאלורונית מיוצרת בגופנו ובגופם של כול בעלי החיים. זו מולקולת ענק שחוברת למולקולות נוספות דומות ויוצרת מבנה גדול שיכול לספוח אליו מים. בצורה זו היא יכולה להשיג נפח במקום שאינו קיים. החומצה נמצאת בגוף באזורים שונים כמו העור, העיניים והמפרקים בריכוזים ובמינונים שונים. עם ההתבגרות פוחת ייצור החומצה ההיאלורונית בגוף, דבר שמשפיע על הזדקנות העור ושחיקת הסחוסים.

מגוון תחומי השימוש בחומצה

ניתן לחלק את השימוש בחומר לשני תחומים עיקריים: תחום רפואי ותחום קוסמטי ואסתטי. השימוש יכול להיעשות בדרך של מריחה על העור או בדרך של הזרקה מקומית בהתאם לצורך.

בתחום הרפואי ניתן למצוא כמה שימושים לחומצה: הראשון שבהם הוא הזרקתו למפרקים לצורך מניעת שחיקת הסחוס. שימוש נוסף הוא טיפול בפצעים בצורה שהחומצה מעודדת את החלמת העור. עוד שימוש הוא בנושא רפואת עיניים. בעין קיים ריכוז גדול של חומצה היאלורונית והיא זו המעניקה לעין את המבנה הייחודי שלה. בעת פציעה המצריכה ניתוח, ניתן להשתמש בחומצה כדי לשחזר את המבנה שנפגע.

בתחום הקוסמטיקה והאסתטיקה מגוון השימושים אפילו רחב יותר. ניתן למצוא מוצרי איפור, סרומים ותחליבים שונים המכילים את החומצה. ככל שהחומצה נמצאת גבוה יותר ברשימת המרכיבים, כך המינון שלה גבוה יותר. ניתן להזריק את החומצה לצורך מילוי קמטים או קמטוטים, לצורך החזרת נפח ללחיים ולסנטר, לצורך הצערת העור או מילוי שפתיים ואפילו לצורך טיפול בעור הקרקפת.

הסיכונים שיש בשימוש בחומצה היאלורונית

השימוש בה אומנם בטוח יותר משימוש בחומרים אחרים. אין בה שומן כלל והיא כמעט ולא מעוררת תגובה אלרגית, ובכול זאת ישנם כמה חסרונות וסיכונים שיש לתת עליהם את הדעת:

חסרון: השימוש בחומצה הוא קצר־טווח, והטיפול עימה מאפשר תוצאות לזמן קצר יחסית, לכן יש צורך לחזור על הטיפול שוב ושוב אחת לתקופה מסוימת.

חסרון: למרות מגוון השימושים ישנם מקרים שבהם סוג טיפול זה אינו מתאים, ויש צורך בשימוש באמצעים קיצוניים יותר כמו ניתוח.

סיכון: שכיחות הופעת סיבוכים ותגובות אלרגיות היא נמוכה בעת הזרקה, אך עדיין מומלץ לעשות בדיקה לפני השימוש בחומר על עור הפנים.

סיכון: השימוש בחומצה בתחום הקוסמטיקה עדיין פרוץ ולא מפוקח. יש חומרים זולים שהם משמעותית פחות טובים ואף עשויים לגרום נזקים. בנוסף, ישנם מטפלים המציגים עצמם כאנשי מקצוע, כשבפועל אין להם הכשרה בתחום. וישנן קליניקות קטנות שאין בהן את כל הציוד הדרוש כדי לטפל בסיבוכים בלתי צפויים.

לסיכום, למרות הקדמה וההתפתחות של תחום הרפואה והקוסמטיקה, חשוב להיות מודעים ולהכיר גם את הצד הפחות נעים של השימוש בחומצה, כדי לדעת לבחור את הטיפול הטוב ביותר ולהימנע מתקלות.

האפשרויות המובילות היום של טיפול בקמטים