בריחת שתן: אין מה להתבייש

תוכן עניינים

אחת התופעות הנפוצות שמטופלים רבים חוששים לדבר עליהן היא דליפה של שתן. תופעה זו יכולה להתרחש כתוצאה מלחץ על בלוטת השתן, כתוצאה ממחלות שונות, מהיריון או כתופעת לוואי של הגיל.

איזו אוכלוסייה סובלת בדרך כלל מבריחת שתן?

התופעה של בריחת שתן היא נפוצה מאד בקרב נשים מגיל ארבעים, ונכון להיום הסטטיסטיקה מציגה כי אחת משלוש נשים תסבול מבריחת שתן ארבע פעמים בחודש לפחות. בקרב אחת מעשר נשים מדובר בתופעה שמשפיעה בצורה מהותית על חיי היום־יום. בקרב נשים מבוגרות הסיבה לבריחת השתן היא בלאי במנגנון המסייע לסגירת השופכה, ולכן בזמן מאמץ או צחוק ידלוף מעט שתן.
בריחת שתן בהיריון
אוכלוסייה נוספת שסובלת מדליפת שתן היא נשים שנמצאות בהיריון. במקרה הזה מדובר בלחץ שנובע מהצטברות של נוזלים מעל שלפוחית השתן, והבטן ההיריונית הכבדה גורמת ללחץ על שלפוחית השתן ולצורך במתן שתן באופן תכוף יותר. השליטה במנגנון זה פוחתת ולכן מספר טיפות של שתן עשויות לזלוג.
בריחת שתן אחרי לידה
תופעה נוספת שנפוצה מאד היא בריחת שתן אחרי לידה כתוצאה מהשחקות רצפת האגן. במקרה זה סיבי השריר ורקמת החיבור שתומכת ברצפת האגן אינן אלסטיות יותר והגוף מתקשה לסגור את השופכה. לכן, לאחר הלידה הראשונה קיימת סבירות גבוהה יותר לדליפה של שתן.

תרגילים למניעת בריחת שתן

למרבה המזל ניתן למנוע מקרים רבים של בריחת שתן באמצעות תרגילים שונים שנועדו לחזק את רצפת האגן. ישנם תרגילים מעולם היוגה והפילאטיס לתופעה זו וכן תרגילי כיווץ שרירים שמחזקים את רצפת האגן. בנוסף, ישנם גם טיפולים פיזיותרפיים שמסייעים לבריחת שתן בשלביה הראשונים.

טיפול נפוץ בבריחת שתן

קיימים גם טיפולים תרופתייים לבריחת שתן. באמצעות תרופות שגורמות להרפייה של הדופן השרירי של שלפוחית השתן ניתן למנוע את התוצאה. כיצד? ההתכווצות של שלפוחית השתן בקרב נשים מבוגרות גורמת לבריחת שתן, אם השריר מתכווץ פחות הדליפה לא תתרחש.
חשוב לדעת כי טיפול זה מסוגל גם לפתור בעיות של בריחת השתן בשעות הלילה.
במקרים חמורים יותר יומלץ לבצע הליך כירורגי שבמסגרתו משתילים אביזר סינתטי מתחת לשופכה והוא מסייע בתמיכה לשלפוחית השתן. מדובר בניתוח קליל בהרדמה מקומית עם החלמה מהירה. כיום, ישנו גם טיפול נוסף באמצעות בוטוקס שמאפשר להעניק תמיכה לרצפת האגן ומפחית אף הוא בצורה משמעותית מקרי בריחת שתן.

מלבד הטיפולים הללו כיום מוצעים גם טיפולים באמצעות גירוי חשמלי ואף לייזר, כדי להחזיר לשופכה את התמיכה המשמעותית להפחתת הדליפות.
לסיכום, אם אתם סובלים מבריחת שתן חשוב לא להתבייש ולעדכן את הרופא המטפל. קיימים מספר טיפולים שיכולים לסייע בהתאם לחומרת הבעיה ולמקורה. ישנם טיפולים המתאימים לנשים בהיריון ואחרים מותאמים לנשים בגיל מבוגר הסובלות מהתופעה. חבל לתת לבריחת השתן לפגוע באיכות החיים, ולהוביל למבוכה בסיטואציות חברתיות שונות.

בריחת שתן: אין מה להתבייש