זרעי קיץ

תוכן עניינים

עונת הקיץ מתקרבת בצעדים גדולים, וריח הים, השמש והאבטיח כבר עומד באפנו. אנו יודעים שבארץ חמה כמו שלנו, השמש ניצבת מעלינו בחומה לא רק בקיץ, וחשוב שנדע לצד ההנאה ממנה, איך להימנע מהסכנות העלולות להיווצר לעור גופנו. קרם הגנה יכול להיות אחד הפתרונות, אך נזקים שנעשו שנים רבות לאחור בחשיפה לשמש עלולים להופיע בגיל מבוגר יותר ככתמים על העור. גם בגילאים צעירים ישנן בעיות של כתמי עור מסיבות שונות, בעיה שמצריכה טיפול אם רוצים לצמצם אותם. מהי התופעה? כיצד היא נגרמת ומה ניתן לעשות כדי לטפל בה?

מדוע נוצרים כתמים על העור?

בחשיפה לשמש, המלנוציטים, תאי העור הנמצאים בעומק העור, באפידרמיס, מייצרים מלנין – פיגמנט שתפקידו להגן על העור מפני השמש. אותו פיגמנט העולה אל שכבת העור העליונה הוא למעשה השיזוף. לעור בעל גוון כהה יש יותר מלנין מאשר לאדם בעל עור בהיר. אותו מלנין מגיע עם הזמן לשכבת העור העליונה ועלול בשלב מסוים להיראות עליה ככתמים כהים, תופעה הקרויה פיגמנטציה בעור. התופעה הזו היא פגם אסתטי, ועם השנים היא עלולה להחמיר. היום ידוע שגם חשיפה לשמש רק בשנות הנעורים יכולה להופיע ככתמים בגיל מבוגר יותר בגלל שינויים במיצוק העור. לאורך השנים העור הופך דק יותר וגמיש פחות, והכתמים המצויים בשכבות עמוקות יותר של העור מתגלים. כדי להימנע מראש מהבעיה ומהצורך לטפל בה, חשוב לא לחשוף את העור לשמש חזקה, למרוח קרם הגנה עם מקדם הגנה יעיל ולחבוש כובע בעת היציאה החוצה.

כיצד ניתן לטפל בפיגמנטציה?

ישנם מספר סוגי טיפול אשר יכולים להבהיר את עוצמת הכתמים, אך לפני הכול חשוב לאבחן את סוג הכתמים כדי לקבוע את הטיפול המתאים. יש צורך לקבוע אם מקור הכתמים הוא חשיפה לשמש או שמא רגישות לתרופה כלשהי, לתכשיר או לחומר אחר. גם לגיל המטופל ולגוון העור יש משמעות שכן שינויים בעור לפעמים מצביעים על פעילות הורמונלית, על היריון או על מחלה מסוימת. את הפתרונות השונים להבהרת הכתמים ניתן לבצע אצל קוסמטיקאיות, ואחרים מתבצעים על ידי רופאים מומחים או מנתחים המתמחים בטיפולים בעור.

אחד הטיפולים להבהרת כתמים ושיקום העור הוא פילינג, אשר לו מספר סוגים: פילינג שטחי לטיפול בשכבת העור העליונה, פילינג בינוני שבו משתמשים בחומצה הנותנת מענה לכתמי שמש וקמטים קטנים שאותו מבצע רופא בלבד, כמו גם פילינג עמוק החודר לשכבות העור העמוקות במקרים של כתמים רבים ועמוקים, צלקות וקמטים.

הפילינג הוא קילוף שכבות העור העליונות שבהן יש פגמים וחשיפת השכבות העמוקות יותר והחלקות. כתמים בעור אינם תמיד כהים, וישנם מקרים של אזורים בהירים יותר מגוון העור, המצריכים בירור לפני הטיפול. ישנם גם טיפולי לייזר או אינפרא אדום, שימוש בתכשירים קוסמטיים, מריחת חומצות וויטמינים, טיפול במכשירים חשמליים שונים ועוד.

זרעי קיץ