טיפול בכאבים בירך

תוכן עניינים

זה יכול להתחיל מכאבים חדים במפרק הירך. לעתים הכאבים מגיעים וחולפים ולעתים הם פה כדי להישאר. זה יכול להיות בגלל הגיל, שינויים פיזיולוגיים ועוד שלל סיבות. פעמים רבות הכאבים אינם נפסקים ואז יש צורך בביצוע ניתוח מפרק ירך. על אף השם המעט מאיים, ולמרות שמדובר בניתוח לכל דבר, החלפת מפרק ירך נעשית כיום תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ורק כאשר אפשרויות הטיפול האחרות בכאבים לא צלחו.

גורמים מובילים

סיבות שונות עלולות לגרום לכך שיהיה צורך בביצוע ניתוח מפרק ירך. זו יכולה להיות דלקת מפרקים ניוונית, גורמים נוספים כמו גיל, תורשה כמו גם השמנה – מגדילים את הסיכון להזדקק לניתוח החלפת מפרק ירך בעתיד. שינויים ניווניים המתרחשים בגופנו, שתיית אלכוהול ומחלות מטבוליות נחשבים אף הם בתור גורמים אפשריים להיווצרות מצבים דלקתיים או ניווניים המצריכים את החלפת המפרק. יחד עם זאת, ועל אף כי לעתים המטופלים סובלים מכאבים עזים במפרק הירך – הפתרון המיידי אינו ניתוחי.

כיצד נדע אם כך, מה הן אפשרויות הטיפול במצבים שונים והאם קיים צורך בביצוע ניתוח במפרק הירך? התשובה היא כי פניה אל רופא מומחה בתחום יכולה לסייע רבות בהבנה של איזה סוג טיפול נדרש. לעתים שימוש באביזרים אורטופדיים שונים עשויים להקל על הכאבים ואף לפתור את הבעיה – ובמקרים מסוימים אין מנוס מהתערבות בנושא באמצעות ניתוח. חשוב לדעת כי ניתוח מפרק ירך אשר מבוצע בצורה מקצועית הוא בעל סיכויי הצלחה טובים והתוצאות עשויות להישמר לאורך שנים.

ביצוע הניתוח

מצבים שונים מצריכים ביצוע של החלפת מפרק ירך. הדבר נעשה על מנת לשלוט ברמת הכאב ולשפר במידה רבה את התפקוד בחיי היום יום. במידה והמטופל סובל מכאבים, ניתוח מפרק ירך לא יהיה האפשרות הראשונה.

ניתוח מפרק ירך יבוצע אצל מטופלים אשר סובלים מכאבים משמעותיים במפרק הירך. כאבים אשר מונעים מהם ביצוע של פעולות שגרתיות. כמו כן, מטופלים אשר קיימת עדות למחלת מפרק אצלם ועברו בעבר ללא הצלחה טיפול לא ניתוחי – יהיו מועמדים מתאימים לביצוע החלפת מפרק ירך.

במהלכו של ניתוח מפרק ירך, מבוצעת החלפה של פני השטח המפרקיים הסחוסיים באמצעות השתלה של חלקים מלאכותיים. מחקרים אשר בוצעו בתחום ראו שאנשים אשר עברו החלפת מפרק ירך נהנו משרידות גבוהה של המפרקים המושתלים: בין 15 ועד עשרים שנים בממוצע.

שיקום לאחר ניתוח

ביצוע של ניתוח מפרק ירך מחייב התנהלות נכונה גם בתקופה שלאחריו. השיקום לאחר החלפת מפרק ירך חשוב לא פחות מביצוע מדויק של הניתוח עצמו. תהליך השיקום יכלול ביצועם של תרגילי פיזיותרפיה שונים. המטרה של תרגילים אלה היא חיזוק של השרירים באגן ובירך. כמו כן, התרגילים מגדילים ומשפרים את טווח התנועה כדי שניתן יהיה לחזור לפעילות שגרתית כדוגמת הליכה, לאחר החלפת מפרק ירך.

טיפול בכאבים בירך