פונדקאות מלאה

תוכן עניינים

הפונדקאות מלאה הידועה גם בשם "פונדקאות הריונית", הינו תהליך במסגרתו נשיאת העובר מתבצעת על ידי האם הפונדקאית, כאשר הביצית אשר הובילה להפריית העובר שייכת לאם המיועדת ו/או לתורמת אלמונית. הפונדקאות המלאה מעוגנת בחוק הישראלי באמצעות חוק הסכמים לנשיאת עוברים אשר נחקק בשנת 1996.

עיקרי החוק עוסקים בכל ההיבטים הקשורים להסכם פונדקאות הנערך בין ההורים המיועדים לבין האם הפונדקאית הנושאת בגופה את העובר, כאשר הסכם זה מקבל תקפות משפטית רק לאחר אישור ההסכם על ידי וועדת אישור מיוחדת הכוללת מומחים רפואיים, משפטנים ואנשי דת. על פי הגדרות החוק, הליך פונדקאות יתאפשר אך ורק במקרים בהם שני ההורים המיועדים הינם בני זוג והם גבר ואישה בגירים תושבי ישראל. כפועל יוצא מכך, הליכי פונדקאות מלאה אינם מתאפשרים בישראל להורים מיועדים בני אותו מין.

על פי תקנות החוק, האם הפונדקאית הנושאת את העובר, חייבת להיות בת דתה של האם המיודעת, וזאת למעט מקרים בהם כל הצדדים המעורבים בעריכת ההסכם (האם הפונדקאית וההורים המיועדים כאחד) אינם יהודים. במקרים אלו, ראשית וועדת האישור לקבל את חוות דעתו של איש הדת הנמנה בין חבריה ולפעול בניגוד לתקנה המופיעה בחוק.

זהותה של האם הפונדקאית בהתאם לתקנות החוק

על פי תקנות חוק הסכמים לנשיאת עוברים (תשנ"ו 1996), האם הפונדקאית חייבת לעמוד בתנאים הבאים: גילה אינו עולה על 38 שנה ואינו פוחת מ-22 שנה, האם הפונדקאית לא עברה יותר משלוש לידות במהלך תקופת חייה ולא יותר משני הליכי נשיאת עוברים גם במקרים בהם תהליכים אלו לא הסתיימו בלידה.

בנוסף, מצב בריאותה חייב להיות והיא חייבת להימצא שנה לאחר הלידה האחרונה. כמו כן, החוק איננו מאפשר לנשים המצויות במצבים כגון: גירושין, אובדן בן משפחה ואו התמודדות עם מחלה קשה של בן משפחה להיות מעורבת בהליכי פונדקאות. תנאי נוסף המופיע בחוק מחייב את האם הפונדקאית המעורבת בהסכם הליך פונדקאות להיות אם ולגל ילד אחד לפחות. לאורך השנים, תוקנו בחוק מספר תיקונים ובחלקם תיקונים המתירים להורים המיועדים לשלם לאם הפונדקאית תשלום לכיסוי הוצאותיה לאורך תקופת הפונדקאות וכפיצוי על אובדן השתכרות וכדומה. כמו כן, החוק הישראלי מתיר תשלום לגורמים נוספים המעוברים בליווי הליכי הפונדקאות, לרבות, סוכנויות פונדקאות, רופאים מומחים, עורכי דין וכדומה. לסיכום, הליכי הפונדקאות המתאפשרים בחוק הישראלי מחייבים את הצדדים המעורבים בהסכם בהיכרות מעמיקה עם תקנות החוק ו/או להיעזר באנשי מקצוע העוסקים ומתמחים בנושא.

פונדקאות מלאה