כל מה שצריך לדעת על כאבי ברכיים

תוכן עניינים

כאבי ברכיים הנחשבים לאחת מהתלונות השכיחות ביותר בקרב נשים וגברים בכל הגילים, עלולים להתפרץ ממגוון רחב של סיבות, החל מסוגי פגיעות שונות בברכיים או שחיקת הברך, דרך מחלות כגון דלקת פרקים וזיהומים שונים ועד לכאבי ברכיים הנובעים כתוצאה ממשקל גוף עודף. ברוב המקרים, ניתן לטפל בכאבי הברכיים באמצעיים לא פולשניים דוגמת: חבישה אלסטית, טיפול תרופתי ו/או משחתי של משככי כאב, פיזיותרפיה ומנוחה. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם הכאב הינו כרוני ומתמשך, ובמקרים אלו נדרשת לרוב התערבות כירורגית פולשנית.

מבנה הברך

הברכיים הם למעשה האיבר המחבר בין עצם הירך לעצם השוק, ובחלקם הקדמי מצויה עצם נוספת המכונה: פיקת הברך. במבנה הברך ישנם מספר רצועות וגידים שתפקידם לייצב את רגלי הגוף ולסייע לנו בפעילותה. רצועות וגידים אלו כוללים בין היתר את הרצועות הצולבות (קדמי ואחורי), הרצועות הקולטרליות בשני צידי הברך, גיד הפטלה האחראי על קיבוע פיקת הברך וגיד הקוודריספס. באזור המחבר בין עצם השוק ועם הירך מצויים גם שני סחוסים שתפקידם לשמש כמעין "בולם זעזועים". בנוסף לכל אלו, מבנה הברכיים כולל גם שקיקי נוזל שתפקידם להקל על תנועת המרפק ולהגן על מבנה הברך. במפרק הברך עצמו מצויה מעטפת קשיחה ובתוכה נוזל. אבחון בעיות במבנה הברכיים חייב להתבצע על ידי אורטופד מומחה ברכיים, וזאת לצרכי התאמת הטיפול לבעיה ממנה אתם סובלים. אורטופד מומחה יוכל לייעץ לכם בכל הנוגע לשיטת הטיפול המותאמת ביותר בעבורכם ובמידת הצורך לתכנן ואף לבצע בגופכם את ניתוחי הברכיים.

סוגי הפציעות הנפוצות ביותר במבנה הברך העלולים להוביל לכאבי ברכיים בדרגות כאב שונות כוללים בין היתר בעיות מכניות כגון פריקת פיקת הברך ונעילה של הברך. כמו כן, ישנם מקרים בהם פגיעה ישיבה באזור הברכיים עלולה להוביל לפגיעה במבנה הברכיים, לרבות, שבירת עצם או גרימת קרע של המיניסקוס או הרצועה הצולבת. דלקות שונות עלולות אף הן להוביל לכאבי ברכיים כרונים ומתמשכים, וכפי שציינו בפתיח, גם משקל גוף עודף עלול להוביל לשחיקת הברכיים וכפועל יוצא מכך לכאבי ברכיים מתמשכים.

כאבי הברכיים עלולים להיות מלווים לעיתים בנפיחות, אודם והגבלת תנועת הברך, והם נמשכים בהתאם לסוג הפגיעה ולמידת חומרתה. בחלק מהמקרים, חבלות ופציעות בברכיים עלולים להסב לכאבים מתמשכים האורכים מספר שבועות ואף חודשים, וזאת בהתאם לקצב החלמתו של האזור הפגוע בברך. היוועצות מוקדמת עם אורטופד מומחה ברכיים, תוכל לסייע לכם להפחית את עוצמת הכאב ממנו אתם סובלים, ובמידת הצורך, אורטופד מומחה יוכל להתאים בעבורכם את שיטת הטיפול הרצויה בהתאם לסוג ואופי הבעיה ממנה אתם סובלים.

כל מה שצריך לדעת על כאבי ברכיים