הידבקויות ברחם – תסמונת אשרמן

תוכן עניינים

הידבקות תוך רחמית מכונה 'תסמונת אשרמן'. כאן הכוונה היא אל היווצרות של צלקות בחלל הרחם שיכולות במקרים קיצוניים לגרום להרס מלא או חלקי של חלקו הפנימי של הרחם. ישנם גורמים רבים שיכולים להוביל למצב של תסמונת אשרמן, ביניהם פגיעה ברירית הרחם בעקבות הפלה שמחייבת פעולות של הרחבה וגרידה. פעולות אלו יכולות לגרום להדבקה ברחם וההדבקה יכולה להוביל לסיבוכים במהלכו של הריון, כמו למשל דימום במהלך ההריון וכן הפלות. גורמים נוספים שיכולים להוביל להידבקויות ברחם הם כריתת שרירנים  וכן זיהומים שונים ברירית הרחם.

היסטרוסקופיה – אבחון וטיפול

האבחון של תסמונת זו נעשית בדרך כלל על ידי היסטרוסקופיה. כלומר, על ידי הליך רפואי  בו מחדירים סיב אופטי לתוך הרחם וזאת על מנת להתבונן על הרחם מבפנים. הליך זה מיועד לאבחון ומרבים להשתמש בו גם  במהלך ניתוח.  נכון להיום ההיסטרוסקופיה היא השיטה הטובה ביותר והמדוייקת ביותר לאבחון של כל מיני סוגי הידבקויות ברחם. ניתן לבצע הליך רפואי זה במרפאה או בחדר ניתוח. בעת ביצוע תהליך זה, תמיד יתבצע גם צילום רנטגן ברחם או אולטראסאונד ברחם.

במהלך בדיקת צילום הרחם מחדירים נוזל יוד לאיזור וזאת על מנת להבחין טוב יותר בחלקו הפנימי של הרחם. במהלך בדיקת אולטרה סאונד תמיד תוחדר תמיסת מלח לתוך הרחם. בדרך כלל הטיפול אותו מבצעים במצב של הידבקויות ברחם בעקבות הפלה או כל סיבה אחרת הוא טיפול כירורגי בו מסירים את הרקמות הצלקתיות. חשוב לדעת שהבדיקות לא נעשות תחת הרדמה, אך ההליך הכירורגי תמיד יעשה תחת הרדמה. פעמים רבות  נשים שסובלות או סבלו מהידבקויות ברחם יחוו בעיות בכניסה להיריון או בעיות במהלך ההיריון, בעיות שיכולות לבוא לידיביטוי בדימום, הפלות וסיבוכים נוספים, כמו למשל אותו סיבוך בו השלייה ממשיכה להיות נעוצה בדופן של הרחם. הסימפטומים שמאפיינים נשים שסובלות ממצב של הידבקויות ברחם הם היעדר וסת, מיעוט וסת, אי פוריות, הפלות חוזרות וכל מיני סיבוכים נוספים כאשר הן בהיריון. חשוב לדעת שנכון להיום מומחים רבים משתמשים בהליך הרפואי של ההיסטרוסקופיה (ניתוח היסטרוסקופי) וזאת על מנת לשחזר את האנטומיה של חלל הרחם כפי שהייתה אמורה להיות. תיקון כירורגי זה מונע ברוב הפעמים מצבים של הידבקויות נשנות אצל האישה ומשפרים את מצב הפוריות שלהן (נשים רבות מצליחות להיכנס להיריון). למרות הבשורה החיובית, עדיין תמיד חשוב לקחת בחשבון שלמרות אותו קסם רפואי, נשים אלו עדיין יכולות לחוות סיבוכי הריון שונים, הכוללים הפלות.

טיפול בתסמונת אשרמן מחייבת מומחיות בתחום וזאת על מנת לנסות להגיע אל אותה תוצאה שרצויה לאישה הסובלת ממצב זה. מסיבה זו נשים רבות פונות אל מרפאות פרטיות ו/או רופאים ספציפיים שמומחים בתחום זה ויכולים להבטיח להם שיעורי הצלחה גבוהים בטיפול מסוג זה. בהצלחה!

הידבקויות ברחם – תסמונת אשרמן