גוש בשד – מה זה אומר?

תוכן עניינים

סרטן השד מהווה את אחת המחלות הנפוצות ביותר בישראל. אך בניגוד למה שרוב הנשים חושבות, לא כל גוש המופיע בשד הוא גוש סרטני, פעמים רבות גוש בשד יכול להיות גם שפיר, כלומר גידול שאינו סרטני. הנפוצים מתוך הגידולים שאינם סרטניים הם הפיברואדנומה וציסטות. בכדי לדעת האם מדובר על גוש שפיר בשד או גוש ממאיר, חשוב לבצע בדיקה ידנית ולפנות אל כירורג שד על מנת שזה יבצע בדיקה ידנית נוספת וישקול האם להפנות את המטופלת תבדיקת ממוגרפיה, בדיקת אולטרה סאונד ומעקב במרפאה שעיקר שעיקר המומחיות שלה היא טיפול בגידולי שד.

פיברואדנומה של השד הוא גידול שפיר בשד שבדרך כלל מופיע עד גיל 25. המאפיין של גוש זה הוא שהוא גוש אחד, גמיש שאינו כואב. האישה שמגלה אותו אינה סובלת מתופעות נוספות בעקבות הגוש. פעמים הוא מופיע כמספר גושים והוא מחייב מעקב רפואי. ציסטות בשדיים מופיעות בגילאים שונים ולעיתים כתוצאה משינויים הורמונאליים. באם אתן חשות בשינוי בצורת השד, שינוי בגודלו של השד, שינוי בצורה של הפטמה או מבחינות בהפרשה מסוימת מהפיטמה או בגוש חריג בשד, חשוב שתפנו כמה שיותר מהר לכירורג שד. בדרך כלל הרופא יערוך בדיקה ידנית ולאחר מכן יפנה אתכן לבדיקת דימות שתפוענח על ידי רופא רדיולוג. באם מסקנת הרופא הרדיולוג תהיה שקיים חשד לקיומם של תהליכים סרטניים הוא ימליץ על בדיקת ביופסיה. כלומר על נטילת דגמית רקמה מהשד לבדיקה במיקרוסקופ. גם אם התשובה תקינה, האישה תקבל לעיתים הנחייה לביצוע מעקב תקופתי.

בדיקות לאבחון הגוש בשד

נכון להיום יש בדיקות באמצעותן ניתן לאבחן האם אותו גוש בשד הוא שפיר או ממאיר. הבדיקה הראשונה היא בדיקת תרמוגרפיה, שיטה זו מגלה הבדלים בדרגת החום של השד, כאשר הנחת היסוד היא שגידולים סרטניים פולטים רמה גבוהה יותר של חום וזאת בהשוואה אל גידולים שפירים. בדיקה נוספת היא הממוגרפיה, כלומר צילום רנטגן שמאפשר גילוי של שינוי סרטני. בדיקה נוספת היא האולטרה סאונד של השד באמצעותה ניתן לאתר גידול שפיר וסרטני ביעילות של עד כ- 90 אחוזים. בשיטה זו אין קרינה. הבדיקה האחרונה היא בדיקת הביופסיה באמצעותה ניתן לאשש את מהות הגוש בשד והאם מדובר על גוש שפיר בשד או גוש סרטני.

לסיכום, יש מצבים רבים בהם נשים מגלות גוש בשד. כאן חשוב לדעת שלא כל גוש הוא סרטני והדבר הראשון והחשוב ביותר אותו יש לעשות ובמיידית באם את מבחינה בגוש או בכל תופעה חריגה אחרת בשד הוא לקבוע תור לכירורג שד וזאת על מנת שזה יבצע בדיקה ידנית ובמקרה הצורך יפנה אותך  לבדיקות מקיפות יותר. בהצלחה!

גוש בשד – מה זה אומר?