אבחון מוקדם וטיפול בסרטן העור

תוכן עניינים

זוהי אמת ידועה: במחלת הסרטן, אבחון מוקדם עשוי להציל חיים. זוהי הסיבה לכך שכדאי לעשות שימוש במכשור המתקדם ביותר ולנסות להגיע לאבחון בשלבים מוקדמים ככל האפשר. העובדה הזו נכונה במיוחד כאשר אנו עוסקים במחלת המלנומה – מחלה שהיא שכיחה יחסית בישראל, ארץ שטופת שמש שיש בה אנשים רבים בעלי עור בהיר. באמצעים מתקדמים ניתן למפות את השומות ונקודות החן שבגוף וגם להגדיל ולבחון בצורה מעמיקה נגעים חשודים. זוהי הדרך הנכונה להתמודד עם החשש מפני המחלה במצבים שבהם קיימים גורמי סיכון או בכל מצב שבו מתעורר חשש סביב שומה שעברה שינוי.

כאשר מדובר בסרטן העור ישנה חשיבות אדירה לכלי האבחון ולעצת המומחים. במקרים שבהם החששות מתממשים והשומה היא אכן ממאירה – ישנה חשיבות רבה לטיפולים ולאיכותם. חולי סרטן העור מתוודעים עד מהרה אל טיפולי אימונותרפיה – טיפולים מתקדמים אשר בעצם משנים את אופן הפעילות של מערכת החיסון עצמה. טיפול באמצעות קיטרודה הינו טיפול אימונותרפי אשר נמצא כיעיל במיוחד, אך למרבה הצער עדיין אינו כלול בסל התרופות. חולים בישראל שמבקשים לעשות בה שימוש יכולים לעשות זאת במרפאות מתקדמות ובאופן פרטי.

טיפולים מצילי חיים

אם כך, תהליך ההתמודדות עם כל שינוי במראה של שומה, בגודל, במיקום או כל תופעה אחרת שעוררה את תשומת הלב מתחיל באבחון מיטבי באמצעים המתקדמים ביותר. חשוב לדעת שהמחלה מופיעה בדרגות חומרה משתנות, ובמקרים רבים הטיפולים הנדרשים אינם קשים והמחלה ניתנת לריפוי בקלות. ככלל, אחוז ההחלמה ממחלות סרטן העור נמצא בעלייה מתמדת, ולכן יש לנסות לשמור על קור רוח במהלך תהליך האבחון. סרטן תאי הבסיס יופיע על עור חשוף לשמש, ואבחון מהיר והסרה מוקדמת הם כל שיידרש כדי להביא להחלמה מלאה ומהירה. סרטן תאי הקשקש ידרוש בדיקות מקיפות יותר, אך לרוב גם במקרה הזה הטיפול הוא הסרה נקודתית בלבד.

סרטן מסוג מלנומה דורש טיפולים מורכבים יותר – החל בניתוח להסרת הגידול וכלה באותם טיפולי אימונותרפיה ובראשם טיפול באמצעות קיטרודה שבהחלט משפרים את סיכויי ההחלמה. כל סוגי המלנומה הם מסכני חיים ודורשים טיפול ואבחון מוקדמים ככל האפשר. לאחר האבחנה הראשונית תבוצע הערכה לגבי מידת ההתפשטות של המחלה בגוף במטרה לקבוע את דרגתה. כריתה תתבצע רק במצבים שבהם הגידול אינו מפושט. כימותרפיה לרוב לא תשמש בטיפולים, גם במקרים בהם המלנומה מפושטת באופן יחסי. במקרים הללו הרופאים ישקלו מסלולים כגון טיפול בתרופות ביולוגיות, טיפולים מסוג אימונותרפיה והקרנות.

אבחון מוקדם וטיפול בסרטן העור