ניתוח בריאטרי לחולי סכרת

תוכן עניינים

יש קשר הדוק בין סכרת לבין השמנת יתר. למעשה, אדם שסובל מהשמנת יתר או מהשמנת יתר חמורה הינו ברמת סיכון גבוהה להתפתחותה של סוכרת סוג 2. סוכרת מסוג זה הינה הסוכרת הנפוצה ביותר. היא מופיעה בדרך כלל מגילאי הארבעים והמאפיין העיקרי שלה הוא שהגוף אינו יכול לנצל את האינסולין כראוי.

סוכרת וניתוח בריאטרי

אנשים שה-BMI שלהם גבוה מ- 30 הם אנשים בעלי סיכון להתפתחותה של סכרת מסוג 2. נכון לשנים האחרונות מגיפת ההשמנה מובילה לסכרת מסוג זה מופיעה גם אצל אנשים צעירים ואפילו אצל ילדים. הכינוי של סוג זה של סוכרת הוא 'סכרת מבוגרים'. במצב זה רמת הסוכר בגוף עולה משמעותית וזאת משום שרקמות הגוף מתנגדות לאינסולין, כלומר לאותו הורמון אותו מפריש הלבלב. חשוב לדעת שיש קשר ישיר בין השמנת יתר לבין סכרת מסוג 2 ונרשמו מקרים רבים בהם הסכרת נעלמה או התייצבה בקרב אותם אנשים שירדו משמעותית במשקל. הגורמים העיקריים להתפתחותה של סכרת מבוגרים הם שומן בטני, השמנת יתר, גילאים מבוגרים, היסטוריה משפחתית וחוסר פעילות גופנית. נכון להיום הטיפול העיקרי בסכרת מסוג 2 ניתן מיידית וזאת על מנת למנוע פגיעה באיברי הגוף.

סכרת מחייבת שינוי משמעותי באורח החיים. אנשים להם יש רמת סוכר גבוהה הם אנשים שחייבים לשמור על דיאטה מוקפדת בה רמות הסוכר מינימליות. אם מדובר על אדם שסובל מרמות גבוהות מאוד של סוכר חובה עליו ליטול תרופות בהתאם להמלצת הרופא. דבר נוסף שמשפיע באופן משמעותי על הסוכר אצל אנשים שלוקים בהשמנת יתר הוא ניתוח בריאטרי לחולי סכרת. ישנם ניתוחים בריאטריים שנעשים בהליך כירורגי לפרוסקופי, בדיוק כפי שמבצעים כיום ניתוח בקע סרעפתי וניתוחים נוספים. ניתוחים לפרוסקופיים הם ניתוחים בשיטה מודרנית, שיטה שלרוב מונהגת בניתוחי בטן. כאן המנתח חודר לבטן על ידי חתכים קטנים אותם הוא מבצע בדפנות הבטן. הניתוח נעשה באמצעות מצלמה וצינוריות מיוחדות שבאמצעותן מוחדרים כלי הניתוח.

לסיכום, נכון להיום השיטה הלפרסקופית נהוגה בניתוחי בטן מסוגים שונים, כמו למשל בעת ניתוח בקע סרעפתי, ניתוחים בריאטריים ועוד. שיטה ניתוחית מודרנית זו מאפשרת מינימום טראומה לגוף, דבר שמאפשר החלמה מהירה. ניתוח בריאטרי לחולי סכרת הוא ניתוח שיכול לשפר במידה ניכרת את מצבו הבריאותי של חולה הסכרת מסוג 2. נכון להיום כשבעים אחוזים מאותם חולים שסבלו מהשמנת יתר שהובילה לסוכרת לא יצטרכו ליטול תרופות לסכרת לאחר ירידה במשקל כתוצאה מהניתוח הבריאטרי, נתון שמוביל חולי סכרת רבים למומחים לניתוחים ביראטריים.

ניתוח בריאטרי לחולי סכרת