קצת על מלנומה

תוכן עניינים

מה חשוב לדעת על מלנומה?

מלנומה מהווה כסוג החמור והמסוכן ביותר של סרטן העור.
המלנומה נוטה להתפתח בעיקר באזורים בגוף אשר חשופים לשמש כגון – הפנים, הזרועות והרגליים – אך לעיתים היא מתפתחת גם באזורים אחרים.
לצערנו, אף אחד אינו חסין  באופן מוחלט מפני המלנומה, אך ישנם אנשים אשר נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות במחלה ובין היתר – אנשים אשר במשפחתם ישנה היסטוריה של מחלה זו, אנשים אשר נחשפים לשמש בצורה לא מבוקרת ולא זהירה וכאלו אשר יש להם היסטוריה מכוויות לשמש. אנשים עם עור ושיער בהיר חשופים יותר למחלה מאנשים אחרים.
חשוב לציין, כי אבחון המחלה בשלביה המוקדמים יכול להגדיל באופן משמעותי את הסיכוי להחלמה ממנה – כחלק מכך, חשוב שכל אותם אנשים המצויים בסיכון גבוה יותר ללקות במחלה יגיעו לביקורת אצל רופא העור אחת לכל מספר חודשים.
אלמנט נוסף אשר יאפשר גילוי מקדים למחלה, הוא תשומת לב לשינויים בשומות שונות בגוף כגון: שינוי בגודל, בצורה, בגוון, בגובה ובגבולות או התפתחות של גידולים חדשים על גבי העור.

האם ניתן למנוע את המלנומה?

אין דרך חד משמעית למניעת המחלה, אך ישנן מספר פעולות אשר יכולות לסייע בהפחתת הסיכון לחלות במחלה.
חשוב להימנע ככל הניתן מחשיפה לשמש ובעיקר בגילאים צעירים – הגוף כידוע, זוכר.
בעת חשיפה לשמש, ההמלצה היא להתמרח בקרם הגנה, להרכיב משקפי שמש וכובע ובאופן כללי לחשו כמה שפחות עור לקרני השמש.
הקפדה על הנחיות אלו יכולה להפחית באופן משמעותי את הסיכון לחלות במלנומה כמו גם בסוגים אחרים של סרטן העור.

כיצד מטפלים במלנומה?

הטיפול במלנומה מצריך כריתה של הגידול אשר מתבצעת בהליך של ניתוח.
בעוד שבחלק מהמקרים, יתגלה לאחר בדיקה פתולוגית של הגידול במעבדה שהחולים יהיו בעלי סיכויים נמוכים לחזרה של המחלה, חולים אחרים עלולים להיות בעלי סיכוי גבוה לכך שהמחלה תחזור והם ידרשו להישאר במעקב קבוע אשר מטרתו "לתפוס" את המחלה בשלביה הראשוניים במידה וזאת תשוב.
חשוב להדגיש, כי במקרים בהם המחלה התפשטה, יהיה צורך לעבור טיפולים נוספים מלבד הכריתה עצמה.

מלנומה מהווה מחלה מסוכנת, כאשר עם השנים חל גידול בכמות החולים במחלה.
מודעות גבוהה למחלה ולסיבות השונות בגינן היא נגרמת ונקיטה של פעולות שונות כמו – הימנעות מחשיפה לשמש, כמו גם תשומת לב לשומות שונות בגוף, יכולות למנוע את היווצרותה של המחלה או לאפשר לגלות אותה בשלביה הראשוניים ועל ידי כך להעלות באופן משמעות את הסיכויים של החולה להבריא ממנה.

מלנומה