חוקי הזכאות בקרב חולי סרטן וחולי סוכרת

תוכן עניינים

על פי הסטטיסטיקה בארץ, שיעור חולי הסרטן עלה בשנים האחרונות, אך הטכנולוגיה הרפואית השתכללה וניתן לומר כי יש מענה הולם מאשר בעבר לחולי הסרטן. בגלל הטיפולים הקשים ומצבם הרפואי, חולי הסרטן, מתקשים לעבוד ולכן, כושר העבודה שלהם מפגע עקב המחלה והטיפולים. בהרבה מקרים, חולי הסרטן מתקשים לתפקד בחיי היום יום. כאשר חולי הסרטן מתמקדים בטיפולים הרפואיים וברצון להבריא וכך קורים מצבים בהם אין להם את הזמן לברר לגבי זכויות חולי סרטן.                                                                             

חולי סרטן, אשר נפגע כושר עבודתם כתוצאה מהמחלה, זכאים לתבוע מהמוסד לביטוח לאומי קצבת נכות כללית. הרופא שמתמחה באונקולוגיה, ימלא טופס מיוחד שהנפיק המוסד לביטוח לאומי והאגודה למלחמה בסרטן. טופס זה, מקל באופן משמעותי את קבלת זכויות חולי סרטן. ברוב המקרים, חולי הסרטן, זכאים לקצבה זמנית מלאה, עד תום הטיפולים האונקולוגיים. לאחר תום הטיפולים, יחליט הביטוח הלאומי אם להמשיך להעניק את הקצבה המלאה או להעניק חלק ממנה או שהוא יהיה רשאי להפסיקה לחלוטין, בהתאם למצבו הרפואי של החולה.

חולה שחלה במחלת הסרטן כתוצאה מעבודתו

מי שמבוטח בביטוח הלאומי שחלה בסרטן בגלל חומרים מסוכנים שהיה חשוף אליהם בזמן עבודתו, תהיינה לו זכויות חולה סרטן. אדם שחלה כתוצאה מחומרים מסוכנים במקום עבודתו, יוכר גם כנפגע עבודה והוא יקבל קצבה או מענק בכל תקופת מחלתו. הפיצוי שמשולם ע"י הביטוח הלאומי לחולה סרטן שנפגע במחלה בגלל סוג עבודתו, ייקרא דמי פגיעה.  את דמי הפגיעה, יקבל חולה הסרטן כ- 13 שבועות ממחרת יום הפגיעה או מגילוי המחלה.

 הזכויות של חולי מחלת הסוכרת

ישנם בארץ הרבה חולי סוכרת, המחלה הזו נקראת גם "המחלה המודרנית" וחולים אלה, זכאים לעמוד בפני הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי שתבחן אם מחלת הסוכרת גרמה לנכות גופנית, בכדי שיוכלו לקבל זכויות חולי סוכרת. קביעת הנכות בקרב חולי הסוכרת, תהיה שונה בין חולה לחולה על פי מצבו הרפואי. הסוכרת, יכולה לגרום להרבה ליקויים בריאותיים וכל ליקוי כזה, עלול לגרום לנכות באחוזים שונים. מי שחולה סוכרת ומתקיים על דיאטה מיוחדת והוא מתפקד כעצמאי, יקבל 5% נכות. במידה וחולה הסוכרת נוטל תרופות בשל מחלתו, אחוזי הנכות יעלו בשיעור של 10%. ככל שהמחלה מסתבכת יותר, כך יגדלו אחוזי הנכות. ישנם סיבוכים שונים של מחלת הסוכרת, כמו למשל כאשר ישנה מחלה הקשורה לכלי הדם בגלל מחלת הסוכרת והחולה יתחיל לסבול מאי תפקוד באבריו השונים, עד אי תפקוד, יקבל החולה את מרב אחוזי הנכות שהם 100%.

זכויות חולי סוכרת ממשרד הבריאות

מי שהוכר כחולה סוכרת יש לו זכויות חולי סוכרת כמו קבלה של ערכת גלוקומטר, שהוא מכשיר למדידת סוכר בדם. ההשתתפות העצמית תהיה ע"ס 8.8 ש"ח עבור ערכה זו.      חלק משאר זכויות חולי סוכרת, יכללו גם דיאטנית בחינם ל- 14 טיפולים, אך זה משתנה בהתאם לקופות החולים השונות.

חוקי הזכאות בקרב חולי סרטן וחולי סוכרת