גילוי מוקדם

תוכן עניינים

סרטן מכל סוג שהוא הוא מחלה קשה, ישנם מאפיינים שונים לכל סוג סרטן, מבחינת קצב התפתחות והתפשטות הסרטן בגוף, מבחינת שכיחות אותו סוג סרטן באוכלוסייה, סוג האנשים שהוא תוקף, סוגי הטיפולים הקיימים והפגיעה שסובל האדם כתוצאה מהסרטן הספציפי. ככלל רופאים יודעים לגלות לפי בדיקות שונות, אם מטופל שלהם חלה בסרטן, אך אורולוג מומחה, יודע באופן פרטני לבצע בדיקות כדי לברר האם סרטן הערמונית קנה אחיזה בגופו של מטופל שלו.                                                            

ערמונית היא איבר הקיים אצל גברים בלבד והוא ממוקם באזור רגיש, בבסיס הפין לפני הרקטום ומתחת לשלפוחית השתן. הגדלה שלה, גם אם היא שפירית, עשויה לפגוע באיכות החיים ולהפרעה בתפקוד האיברים הסובבים אותה. קיימים סימנים הנוגעים לתפקוד הגוף, בקשר ישיר עם הערמונית, אשר מחייבים הגעה לבדיקה אצל רופא. סימנים כאלה יכולים להיות קשורים לקשיים שונים במתן השתן, תכיפות במתן השתן בלילה, פגיעה בתפקוד המיני, הופעתו של דם בשתן או בנוזל הזרע, צריבה או כאב במתן השתן וסימנים נוספים שיש להוועץ לגביהם עם רופא.

העולם המדעי אינו יודע לספק תשובות לגבי כל דבר ואין יודעים מדוע דווקא סרטן מסוים מתפתח בצורה אלימה ומהירה וסרטן מסוג אחר התפתחותו איטית כל כך עד שהאדם החולה בו יכול ללכת לעולמו כתוצאה מסיבת מוות אחרת לחלוטין. סרטן בערמונית הוא מאלה אשר מתפתחים באיטיות, לכן כה קשים גם לגילוי, משום שלא תמיד נמצאים האנשים במודעות לגבי התפתחותם של סימפטומים אשר יכולים להעיד על מצבם ולא כל שכן טורחים להגיע לבדיקה אצל רופא כדי לגלות מה קורה איתם. סיבה נוספת למצב בו אין מודעות מספקת לנושא סרטן זה, נעוצה במיקומו הרגיש. יתכן שקיימים אלמנטים של מבוכה, בושה ואולי אף חשש מהבדיקות עצמן, אשר כרוכות במידה מסוימת של אי נעימות ואי נוחות ואולם, על גברים לזכור כי גברים שנבדקו ונשאלו על כך לאחר מכן, דיווחו על אי נוחות קלה ברוב גדול של המקרים וכי החשיבות שבבדיקה היא גדולה לאין שיעור מאי הנעימות הזמנית שעשויים לחוש מול הרופא הבודק.

ישנם מצבים בהם ניתן לסייע למי שחלה בסרטן. אמנם סרטן הערמונית הוא מטיבו סרטן המתפתח בקצב איטי מאד, אך עדיין קיימת חשיבות עצומה עבור גברים לבצע בדיקה אצל אורולוג מומחה, בין אם משום שיש להם קרבה משפחתית למי שחלה בסרטן מסוג זה ובין אם הם חשים בסימפטומים המתוארים לעיל.

גילוי מוקדם של סרטן הערמונית