אבחון מציל חיים

תוכן עניינים

שאינה שייכת למגדר מוצא וגיל, עתידה לפגוע באוכלוסייה הרחבה, אך ישנם סוגי סרטן אותם ניתן לזהות מראש ולמנוע במקרים רבים את התפתחות המחלה והדרדרותה. סרטן הערמונית אשר מאובחן בזמן הנכון באמצעות ביופסיה של הפרוסטטה, עתיד למנוע אי נעימויות בעתיד הכרוכים בטיפולים קשים אותם עובר המטופל. ביופסיה בערמונית היא בדיקה אותה מבצע האורולוג באמצעות לקיחת דגימה מהרקמות החשודות על גבי הערמונית. באמצעות הדגימה יכול הרופא לקבוע האם למטופל סרטן בערמונית או לאו. הבדיקה הלכה למעשה מתבצעת דרך פי הטבעת ובאמצעות אולטרסאונד המנחה את הרופא המבצע.                           

מי צריך לבצע את הבדיקה

שימו לב כי בדיקה של הערמונית צרכה להתבצע בקרב קהלי יעד מוגדרים ובכל תקופת זמן מוגדרת וזאת בכדי למנוע את מחלת הסרטן. זיהוי מוקדם של רקמות לא בריאות, עתיד למנוע מהסרטן לשלוח גרורות ולרופא להתאים טיפול מונע ראוי, אשר ימנע מהמטופל סבל רב בטווח הקצר והארוך גם יחד. הערמונית קיימת בקרב גברים בלבד ועל כן הנשים אינן צריכות לבצע את הבדיקה אלא גברים בלבד. (תפקיד הערמונית היא להפריש חלק מהזרע והיא ממוקמת על יד פי הטבעת). במקרים בהם קיים חשש לסרטן בערמונית, יש צורך לגשת ולבצע את הבדיקה. את החשש ניתן לאמת על פי בדיקה ידנית של הרופא המטפלת (בעזרת מישוש הוא מאתר גוש בבלוטה) או באמצעות מדדים הנמצאים בבדיקת דם ומעידים על עלייה ב- PSA . את הביופסיה יש לבצע באמצעות הרדמה מקומית ובמקרים נדירים מאוד בוחר הרופא המטפל לבצע את הבדיקה תחת הרדמה מלאה.

הכינו עצמכם לקראת הבדיקה

הרופא מעוניין לשלול סרטן הערמונית? נשלחתם לעשות ביופסיה של הפרוסטטה, קחו בחשבון כי עליכם לבצע מספר הכנות מקדימות בין היתר ביצוע חוקן לניקוי המעי הגס (זכרו כי את הבדיקה אתם מבצעים דרך פי הטבעת), נטילת אנטיביוטיקה שתפקידה למנוע זיהום בעתיד כתוצאה מהבדיקה. שימו לב כי הבדיקה הינה פולשנית וגם אם הסיכונים מזעריים הם עדיין קיימים. במידה והבדיקה מתבצעת תחת הרדמה מלאה, יהיה עליכם לשמור על צום בהתאם להנחיית הרופא המטפל. בנוסף אם אתם נוטלים כדורים מדללי דם, יהיה עליכם להפסיק את נטילת הכדור בכדי למנוע אי נעימויות במהלך ההליך ודימום יתר. למידע אודות התהליך ובכלל צרו קשר עם רופא מומחה בתחום ובהקדם האפשרי, כי יש דברים שאסור לדחות.

אבחון מציל חיים