כל מה שרציתם לדעת על אבנים בכליות

תוכן עניינים

היווצרותן של אבנים בכליות הופכת לתופעה נפוצה יותר ויותר, ממנה סובלים כ-7 אחוז מהנשים וכ-12 אחוז מהגברים. כל מה שרציתם לדעת על התופעה, כולל מספר טיפים לדרכי מניעה.

כיצד נוצרת התופעה ומהם הסימפטומים?

אבנים בכליות הן גבישים שמקורם במינרלים הנמצאים בדרכי השתן או בכליות בריכוז גבוה, וההופכים אותו לסמיך. גודלן של האבנים יכול לנוע מגרגיר קטן ועד כדור פינג-פונג, וככל שהן גדולות יותר כך הסיכויים הם גבוהים יותר שהן יחסמו את מעבר השתן וייצרו כאבים בכליות, שיורגשו בדרך כלל במותן ולעיתים גם יגיעו למפשעה. קיימים סוגים שונים של אבנים המכילות מינרלים שונים, והמקור להיווצרות כל אחד מהסוגים הוא שונה. ככלל, הרפואה המערבית מייחסת את היווצרות התופעה להסברים תורשתיים, לצריכה מרובה של נתרן, חלבונים, תרד, שוקולד ואגוזים, לרמות סידן גבוהות בדם, למחסור בחומר המונע יצירת אבני סידן בשתן, לרמות נמוכות של PH  בשתן ועוד.

הימצאותן של האבנים בכליות יכולה לייצר סימפטומים שכוללים: כאב עז במותן שעלול להקרין גם לכיוון המפשעה, צריבה חזקה בעת הטלת שתן או אפילו דימום, תכיפות בהטלת שתן, ולעיתים גם בחילות, הקאות, צמרמורות וחום. האבחנה של התופעה נעשית על בסיס התסמינים המתוארים תוך שימוש בצילום רנטגן, בסריקת אולטרה סאונד, ב-CT, בבדיקה מיוחדת להימצאות חתיכות אבן בשתן או בבדיקת דם.

כך תמנעו את היווצרותן של האבנים בכליות

אם יש לכם היסטוריה משפחתית של כאבים בכליות, ואם אתם רוצים לעשות הכל כדי לא לסבול מהתופעה בעצמכם, להלן כמה שיטות מניעה, שיישומן עשוי להפחית את הסיכויים כי תסבלו גם אתם מאבנים בכליות:

1)      הימנעו מצריכה של מזונות המכילים כמות גבוהה של חומצה אוקסלית, כגון: עגבניות, חצילים, תרד,  אוכמניות, קקאו ובטטות.

2)      מחקרים מראים, כי שתייה מרובה של מיץ אשכוליות מגדילה את הסיכון לאבנים בכליות. על אף שלכל מחקר קיים ניתן למצוא מחקר נגדי שסותר את הטענה המרכזית המועלית בו, רצוי, למען הסר ספק, להימנע משתייה של מיץ אשכוליות…

3)      מאחר שרמות סידן גבוהות בדם עלולות לגרום להתגבשות האבנים, רצוי להפחית במוצרי חלב.

4)      הקפידו לשתות הרבה מים! הכמות המומלצת היא בין 8 ל-10 כוסות. הקפדה על כך באופן יומיומי תפחית את ריכוזי המינרלים שיוצרים את האבנים בשתן.

5)      אלכוהול, קפאין ומלח תורמים להתייבשות של הגוף, ולעלייה בריכוז המינרלים בשתן, ולכן רצוי להפחית ולהגביל את צריכתם.

כל מה שרציתם לדעת על אבנים בכליות