מדוע יותר ויותר אחיות בוחרות בתואר אחות אקדמאית

תוכן עניינים

למרות שמרביתנו סוברים כי אנו הם אלה שבוחרים את המקצוע בו נעסוק, ללא מעט אנשים קורה ההיפך הגמור. המקצוע הוא זה שבוחר אותם. למרבית האחים והאחיות בישראל זה בדיוק המצב. אותם אנשים אשר תמיד ביקשו לעזור לאחרים, למנוע סבל, אלו שהיו בעלי מודעות חברתית ובריאותית גבוהה, לא הייתה אפילו שאלה באיזה מקצוע לבחור אלא בלימודי אחיות מוסמכות.

כיום, יותר ויותר אחיות בוחרות בתואר אחות אקדמאית. מהי הסיבה? מהם ההבדלים בין אחות מוסמכת לבין אחות אקדמאית? ומהם היתרונות של אחות אקדמאית? כל התשובות והפרטים במאמר שלפניכם.

ההבדל בין אחות מוסמכת לבין אחות אקדמאית

לפני שנבין את הרציונל במעבר חד ודרישה גורפת לרכישת תואר אחות אקדמאית, חשוב להבין את ההבדלים בין השתיים. אחות מוסמכת היא תפקיד במערכת הבריאות הנחשבת לחלק מן המקצועות הפרא-רפואיים. ההכשרה להפיכת אחות מוסמכת מתבצעת באמצעות לימודים בבתי ספר לסיעוד המזכים, לאחר עמידה בתנאים במבחנים, בתעודת אח מוסמך הניתנת מטעם משרד הבריאות. הלימודים עצמם אורכים קרוב לארבע שנים ומעניקים כאמור, הכשרה פרקטית לעיסוק במקצוע האחיות. מאידך, אחות אקדמאית, היא אחות אשר במקביל ללימודי ההסמכה הפרקטית, לומדת לימודים אקדמאיים אשר יזכו אותה בסופו של דבר בתואר אקדמי לצד הכשרה מעשית.

מדוע תואר אחות אקדמאית עדיף על פני אחות מוסמכת?

התשובה לשאלה היא די פשוטה ונגזרת מלא מעט שינויים אשר עבר עולם הרפואה על כל רבדיו. אם בעבר הלא רחוק, אחיות במסדרונות בית החולים או המרפאות היו נחשבות לכוח עזר, כיום לאחיות יש הרבה יותר כוח והשפעה ובלעדיהן, בהחלט ניתן לומר כי מרבית בתי החולים היו קורסים, לא רק בשל מצבת כוח האדם אלא בשל תפקודן וחיוניותן לטיפול בחולים ותפעולה השוטף של המערכת.

עובדה זו מסבירה מדוע הדרגים הניהוליים של המוסדות הבריאותיים, בתי החולים בעיקר, מעודדים ומטפחים את האחיות המובילות ללמוד ולרכוש תואר במקצועות הנוגעים למערכת הבריאות. התרומה היא כפולה, האחות זוכה לרכוש השכלה נוספת והאפשרות להתמקצע בפן אחד או יותר, ניהולי ו/או קליני במערכת הבריאות, ומאידך המוסד עצמו זוכה לקבל עובדת מקצועית ומובילה אשר את פירות לימודיה, באי המוסד הרפואי והמוסד עצמו יקצרו. כלומר, מדובר במצב בו שני הצדדים מרוויחים.

כיצד רוכשים את התואר "אחות אקדמאית"?

כאמור, ישנם שתי דרכים עיקריות להפוך לאחות אקדמאית: באמצעות השלמת לימודים. מסלול זה נעשה על ידי אחיות מוסמכות אשר מעוניינות להפוך לאחות אקדמיות. ואילו הדרך השנייה, היא הדרך ההפוכה: אקדמאים אשר מעוניינים לבצע הסבה מקצועית, ניגשים ללמוד את הלימודים המעשיים לצורך קבלת התעודה המסמיכה אותם לעבוד כאחים בפועל. בשורה התחתונה, מדובר באחד המקצועות המבוקשים ביותר בישראל, שכן כוח אדם מקצועי ואמפטי במערכת הבריאות, הוא כוח אדם יקר מפז שתמיד נמצא בחסר.  

אחות אקדמאית