מה בודקים בסקירת מערכות מאוחרת בהריון

תוכן עניינים

סקירת מערכות נחשבת לאחת הבדיקות הידועות ביותר שנערכות תוך כדי מהלך ההיריון. חשיבותה של בדיקה זו רבה במיוחד לאור יכולתה לסייע באיתור מחלות ומומים שונים וגם בבחינת התפתחותו של התינוק הקטן.

מהי סקירת מערכות

סקירת מערכות הינה בדיקה שמבוצעת בנשים הרות, באמצעות מכשיר האולטרא סאונד. המכשיר מסוגל להראות על גבי המוניטור את גופו של העובר, ובכך ניתן לבדוק את התפתחותו וכן לגלות סימנים מוקדמים להתפתחות בעיות מסוגים שונים.

ישנן נשים שמעדיפות לבצע את סקירת ההיריון בשלב מוקדם של ההיריון, ולעומתן אחרות מעדיפות לבצע סקירת מערכות מאוחרת (יש המעדיפות לבצע את שתי הבדיקות, ליתר ביטחון). את הסקירה המאוחרת ניתן לבצע כבר בשבוע  ה-19 להיריון, אולם אישה שעברה גם את הסקירה המוקדמת, מומלץ לה לדחות את הבדיקה בכמה שבועות.

בדיקת גדילה והתפתחות

המטרה הראשונה של הסקירה היא לבחון את מצבו הכללי של התינוק. הסקירה מאפשרת להעריך בצורה מדויקת למדי מהו גודלו של התינוק והאם הוא תואם את המצופה. מעבר לגודלו הכללי של התינוק, ניתן לבחון את גודלם של האיברים השונים ולבחון את מידת התנועתיות שלו.

בנקודה זו ראוי לציין שלסקירה יש ערך מוסף חשוב ביותר עבור האם ועבור האב. היכולת לראות בעיניים את התינוק היא חוויה מופלאה שמסירה חששות סמויים ומקנה ביטחון ותקווה לעתיד.

שלילת הימצאות מומים

המטרה השנייה בביצוע הסקירה המאוחרת, המכונה לעיתים סקירת שליש שני, היא מציאת מומים מבניים. מכשיר האולטרא סאונד מסוגל לסרוק את חלקיו הפנימיים של התינוק באמצעות שליחה של גלי קול, ונוצרת תמונה ברורה של איברים שונים. באופן זה ניתן לאתר או לשלול הימצאותם של מומים מסוגים שונים, החל מבעיות בשלד, דרך בעיות בגפיים, בעיות לבביות (מומים בלב), בעיות בכבד ועוד.

איתור מומים, או לעיתים חשש למומים שונים, יוביל להמשך קבלת ייעוץ רפואי שניתן על ידי מומחים על פי העניין, וכן לקיום בדיקות נוספות ושיאפשרו ערכת מצב ביחד עם ההורים.

בנקודה זו חשוב להרגיע ולומר שעל פי רוב תוצאות הבדיקה מראות שהתינוק מתפתח כנדרש, ואין הוא סובל מבעיות מיוחדות.

איתור סמנים

לבד מבדיקת גדילה ושלילת המצאות מומים, ניתן לאתר באמצעות סקירת המערכות את קיומם של סמנים מיוחדים שידועים בשם "סמנים רכים". קיום סמנים אלה, שנראים פעמים רבות בתור כתמים בהירים יחסית, אינו אומר הרבה להורים שמביטים במסך האולטרא סאונד. למעשה, אותם הסמנים אינם יכולים לתת תמונה חד משמעית אפילו לרופא. אבל מה שהם כן יכולים לעשות זה לספק הערכה בדבר קיום סיכונים להתפתחות בעיות מסוימות כגון מחלות גנטיות.

כאשר הרופא מאתר סמן כלשהו, יעשה מאמץ מיוחד לשלול את קיומם של סמנים נוספים. ראו לציין שאפילו הימצאות של שני סמנים ויותר איננו דבר שמעיד בהכרח על בעיה. מכיוון שמדובר בעניין סטטיסטי, יתכן שהאישה תופנה להמשך בירור רפואי שיסיע לשלול בעיות, למשל על ידי ייעוץ גנטי ובדיקות נוספות, שנחשבות לפחות שגרתיות.

סקירת מערכות