תלונות אופייניות למחלת הפיברומיאלגיה

תוכן עניינים

פיברומיאלגיה היא תסמונת המאופיינת במצב שכיח של כאבי שרירים מפושטים ותשישות רבה שמופיעה בקרב 2% מהאוכלוסיה. משמעות השם היא כאב בשרירים ובסיבי הגידים. מצב זה מוכר כתסמונת מכיוון שהוא אוסף של תסמינים המתרחשים יחד וסימנים שמגלה הרופא. תסמונת פיברומיאלגיה יכולה מאד לבלבל ולעיתים קשה לאבחן אותה בגלל שתסמיניה יכולים להופיע גם במצבים רפואיים נוספים.

תסמיני המחלה והממצאים

התלונה הראשונה שישמע הרופא בהקשר למחלת הפיברומיאלגיה הם כאבים. כאבים אלה מופיעים בכל הגוף והם יכולים להתחיל במקום אחד כמו הצוואר והכתפיים ולאחר מכן להתפשט באיזורים נוספים בגוף. התלונות על כאבים יכולים להשתנות בשעות היום השונות, לפי רמת הפעילות הגופנית, מזג האוויר, דפוסי שינה שונים ומידת המתח שבו שרוי האדם. אך רוב החולים מדווחים כי כל הזמן קיימת רמת כאב מסוימת. הכאב מורגש במיוחד בשרירים והתחושה יכולה להיות כמו של כאבי שפעת שמתמשכת כל הזמן.

עייפות והפרעות שינה

כמעט כל חולי פיברומיאלגיה סובלים מהפרעות שינה (90%) ומעייפות כרונית במהלך היום. בהרבה מקרים  העייפות והתשישות בעייתיים הרבה יותר מאשר הכאבים שחווה החולה. הפרעת השינה של החולים אינה מאפשרת להם לישון כראוי והם מתעוררים עייפים ולא רעננים. תופעה זו ממשיכה להשפיע על החולה במהלך היום שבו הוא חווה תשישות ועייפות מצטברת. הפרעות השינה מתבטאות גם בהתכווצויות של שרירים בזמן השינה ותסמונת הרגל חסרת המנוח. מכיוון שהפרעות בשינה העמוקה גורמות לפגיעה בתפקוד הגוף ובאופן תפיסת הכאב מטופלים החולים בתרופות לשיפור השינה והקלה על כאבים.

שיטות לטיפול בפיברומיאלגיה

ישנן שיטות לטיפול בפיברומיאלגיה שונות וביניהן:

  • תרופות להפחתת כאבים ולשיפור השינה
  • תוכנית אימון לשרירים ולשיפור סיבולת לב/ריאה
  • טכניקות הרפייה שונות ואמצעים נוספים להפחתת מתח שרירים
  • ועוד

תרופות לטיפול בפיברומיאלגיה

ישנן כמה תרופות שנהוג להשתמש בהם במקרים של מחלה זו ובראשם תרופת ליריקה שהתגלתה כתרופה מעולה לשיכוך הכאבים הממושכים התוקפים את החולים. תרופות נוספות שעושים בהן שימוש במחלה זו הם משככי כאבים מסוג אספירין ואחרים שיכולים לעזור בהקלה על הכאבים ולרפיון השרירים.

יש עוד תרופות לטיפול בפיברומיאלגיה מסוג שעוזר לשינה עמוקה יותר ואלה תרופות הניתנות גם לסובלים מדיכאונות וחרדות. תרופות אלה עוזרות לשיכוך הכאב ולשיפור השינה באופן משמעותי.

פיזיותרפיה לטיפול בפיברומיאלגיה

גם פיזיותרפיה לטיפול בפיברומיאלגיה מאד מומלצת על ידי הגדלת סיבולת לב / ריאה, מתיחות והתעמלות לשרירים הכואבים או המכווצים. התעמלות אירובית אף היא התגלתה כמועילה לחולים במחלה. תוכנית האימונים מגדילה אצל החולים את החיוניות ומקטינה את הכאב בהרבה. גם רכיבה על אופניים או שחייה יכולים מאד להועיל במסגרת תוכנית אימון גופני לחולים במחלה.

חשוב ביותר להתייעץ עם הרופא לפני תחילת האימונים הפיזיים. מומלץ להתחיל בהדרגה ולהגביר את הקצב לאט לאט ובעקביות. על האימונים להתרחש על בסיס קבוע לפחות פעם ביומיים ורק לאחר זמן מה ניתן להגביר את מספר האימונים בשבוע.

פיברומיאלגיה