מזגן או מאוורר ? מידע על שפעת מזגנים

תוכן עניינים

בחודשי הקיץ החמים עשויות הטמפרטורות בישראל להגיע לרמה בלתי נסבלת, ונראה שאין פתרון אחר מלבד לרבוץ מול המזגן. אכן, קשה לדמיין כיצד הסתדרו עד כה האנשים ללא המכשיר המצנן, וכיום פועל המזגן בבתים ובמשרדים שעות נוספות. יחד עם זאת, המזגן גובה מחיר יקר, לא רק בהוצאות החשמל אלא גם מבחינה רפואית, ורבים הם הסובלים במהלך חודשי הקיץ משרירים תפוסים, מכאבי גב וגם מתסמינים אשר זכו לכינוי שפעת מזגנים.

מהי בעצם שפעת מזגנים

שפעת מזגנים הינה שם למספר סימפטומים דמויי שפעת המופיעים בעיקר בחודשי הקיץ וקשורים לשהייה במקומות ממוזגים. תסמינים אלו כוללים בין היתר הצטננות, גודש בדרכי הנשימה העליונות, אלרגיות, כאבי ראש וגרון, שיעולים, עייפות וחולשה. הופעתם של הסימנים מקשה על ההתנהלות בחיי היומיום ובתוך כך מעוררת פליאה, שכן השפעת בדרך כלל אינה משויכת לתקופות החמות. על מנת להימנע מסבל חשוב להכיר את הגורמים לתופעה, וכיצד ניתן להתמודד עימם.

מה גורם לשפעת מזגנים

על הגורמים המרכזיים לשפעת המזגנים נמנים:

  • קירור ממושך – ממצאי מחקרים שנערכו בתחום מורים כי שהייה ממושכת באזורים ממוזגים קשורה לשכיחות גבוהה יחסית של שפעת מזגנים, להתקררות ולהחמרת תסמיני מחלות קיימות בעיקר באוכלוסיית הקשישים. יש לציין כי הבעיה מחמירה בשעות הלילה, אז מערכות הגוף מאטות ונתונות עוד יותר להשפעת הקירור.
  • אוויר יבש ומלוכלך – מזגנים פולטים כידוע אוויר יבש העשוי להשפיע לרעה על העור, מערכת הנשימה והעיניים. כמו כן, על מסנני המזגן נוטים להצטבר חיידקים המנצלים את חולשת הגוף בשל השינוי הקיצוני בטמפרטורות.
  • שינויי טמפרטורה – בעת החשיפה לטמפרטורות חמות מגיב הגוף בפתיחת נקבוביות העור לצרכי הזעה. פתיחת הנקבוביות מאפשרת גם חלחול של קור מבחוץ, וכאשר נכנסים לחדר ממוזג חווה הגוף שינוי קיצוני. מחקרים מצאו כי חלק מהאנשים רגישים מאוד לשינויי טמפרטורה, ועל כל פנים מדובר במעבר שמוביל להחלשת המערכת החיסונית, המתבטאת בפגיעות יתרה לחיידקים ולוירוסים.

מאוורר או מזגן – איך מטפלים בשפעת המזגנים

הדרך המרכזית והמתבקשת לטיפול בשפעת המזגנים היא כמובן להפחית את השימוש במזגן, למשל בעזרת מאוורר. אמנם מאווררים אינם מקררים באותה העוצמה, אך הם ניחנים במספר יתרונות משמעותיים על פני מזגנים. ראשית, המאוורר יונק אוויר מבחוץ ומחדירו אל תוך החדר, דבר המסייע לזרימת אוויר נקי בחלל ללא היובש המכאני המאפיין מזגנים. שנית, מאווררים אינם זקוקים למסננים ולכן אינם מאופיינים בהצטברויות של חיידקים בחלקיהם הפנימיים. כמו כן, עוצמת הקירור הפחותה מקטינה הן את החשיפה הממושכת לטמפרטורות קרות במיוחד, והן את המעברים הקיצוניים בין חום לקור.

יש לציין שלצד השימוש במאוורר, טיפול בשפעת מזגנים עשוי להתבצע בעוד מספר דרכים,  כגון: ניקוי מסנני המזגן לקראת חודשי הקיץ, לבישת בגדים חמים יותר בקרבתו, וכיבוי המזגן בלילה. אם בכל זאת מי מבני המשפחה סובל משפעת מזגנים, ניתן לטפל בתסמינים בעזרת תרסיסים לפתיחת תעלות האף, נטילת ויטמין סי ואבץ לחיזוק מערכת החיסון, ושימוש בתמציות טבעיות לרענון הנשימה.

שפעת מזגנים