כאב נוירופטי והטיפול בו

תוכן עניינים

כאב נוירופטי הינו כאב כרוני שאינו נובע מפגיעה ברקמות, אלא מליקוי מסויים במערכת העצבים. כאבים מסוג זה קיימים כמין תחושת שריפה, זרמי חשמל או עיקצוצים. ידוע גם ששליש מהסובלים כאבי גב סובלים מכאבים נוירופטים ולא מפגיעה באיזורים אלה. כאבים נוירופטים מתייחסים בעיקר לכאבים ברגליים, ידיים, פנים וגב תחתון ומקורם הוא פגיעה במערכת העצבים ולא באיברים עצמם. חשוב להבין כי כאב הוא מסר ששולח המוח כדי שניתן יהיה להתייחס למקום הפגוע. הכאב מסמן את המקום ומאפשר לאדם לטפל בו נקודתית. אבל כשמדובר בכאבים נוירופטים הדבר אינו כך, אלא שכאב זה מעביר מסר שונה לחלוטין ובטעות הוא מעביר אותו דרך אברים אלה. מה שקורה הוא שהשליחים של הכאב אינם עושים את מלאכתם נאמנה והם מדווחים על מקומות שאינם פגועים כלל כמקומות הזקוקים לטיפול, אך בעצם הם משדרים מצוקה של מערכת העצבים ולא של האבר המסויים הכואב

כאב נוירופטי והטיפול בו בשונה מכאבים רגילים

למרות שלאדם הכואב לא משנה ממש מה מקור הבעייה והוא רוצה לטפל בו, הרי שהטיפול בכאב נוירופטי שונה מהותית מטיפול בכאב הנובע ממקור אורגני כמו פציעה, שבר וכדומה. את הכאב האורגני קל לזהות וניתן לטפל בבעייה ישירות באמצעות גבס, חבישה וכדומה. כאב נוירופטי הרבה יותר קשה לאבחון ולטיפול. כאב נוירופטי והטיפול בו הוא עניין מתמשך וזוהי בעייה כרונית שאינה חולפת עם  הזמן. חולים רבים מתארים את תחושת הכאב כשריפה, עקצוץ או זרמים חשמליים, תחושת נמלול וכיוצא באלה.

כאב נוירופטי והטיפול בו – הגורמים לתופעה

הגורם לכאבים אלה הוא פגיעה במערכת העצבים שמתחילה לשלוח מסרים של כאב למקומות שאינם פגועים כלל. בין הגרומים לתופעה זו ניתן למנות סיבות אוטואימוניות שבהן הגוף תוקף את מערכת החיסון של עצמו, כתוצאה ממחלה אחרת (סוכרת למשל), סיבות תורשתיות, או כתוצאה מחשיפה לחומרים רעילים או טיפולים כימותרפיים. גם סיבות זיהומיות יכולות לגרום לתופעה, גם פריצת דיסק או מחלת סרטן והטיפול בה, ניתוחים שונים וכדומה. במקרה ולא מוצאים את הגורם לכאבים נוירופטים מכנים את המקור הכאב כאדיופטי.

כאב נוירופטי והטיפול בו – אבחון וטיפול

אבחון מקור הכאב במקרים אלה נעשה מאד מסובך מכיוון שאין נזק לריקמה. לכן יש צורך בתשאול מקיף שהוא הכלי העיקרי באבחון כאבים מסוג זה. במקרה ולא נמצא המקור לכאב כמו שצויין למעלה ממשיך הרופא לטיפול בתסמינים עצמם על מנת להקל על המטופל בכל דרך אפשרית. הטיפול בכאב נוירופטי נעשה באופן פרטני והוא  מותאם על פי עוצמת הכאב. לא ידוע על טיפולי מנע לבעייה זו ולכן הטיפול המומלץ והטוב ביותר הוא טיפול תרופתי. הטיפול התרופתי מאפשר להתמודד עם הכאבים באופן משמעותי. יש לעשות שימוש בתכשירים הספציפיים לטיפול בכאב נוירופטי והם היעילים ביותר. אלה זקוקים למרשם רופא.

כאב נוירופטי והטיפול בו