רפואת נשים – כל מה שרצית לדעת והתביישת לשאול

תוכן עניינים

נערות רבות המגיעות לגיל הבגרות, נחשפות בבת אחת לעולם רפואת הנשים, שהוא עולם רחב מאד, המלא באינספור מושגים שונים ומשונים, העשויים להרתיע ולעורר תחושת בלבול. אלא שהחיים מובילים גם נשים בוגרות, שגילאי הנערות כבר מזמן מאחוריהן, להתמודד עם סיטואציות פיזיולוגיות שונות הייחודיות למין הנשי ולא תמיד הן בקיאות ויודעות למי לפנות ואיך להתמודד איתן. הכנו עבורכן במיוחד מדריך אינפורמטיבי קצר בנושא רפואת נשים, הבא לסקור מושגי יסוד שונים וכן תופעות פיזיולוגיות הייחודיות למין הנשי. נתקלתן במושגים שונים כמו – שקיפות עורפית, בדיקת מי שפיר, ניתוח קיסרי או דליפת שתן, הפלה, שאתן לא בדיוק יודעות מה משמעותם או למי לפנות וכיצד לפנות כדי להתמודד איתן? אנו מקווים שהמדריך המיוחד שניסחנו עבורכן יספק לכן תשובות מלאות לחלק מהשאלות שמסקרנות אתכן.

היריון הינו פרק זמן קריטי מאוד ולעתים אף מפחיד ומאיים(לפעמים אפילו הפחד מהשמנה במהלך ההריון והצורך בהרזיה אח"כ ), אותו עוברת כמעט כל אישה. חשוב לזכור שמיקומו של ההריון על ציר הזמן מכתיב התנהלות רפואית אשר תואמת את אותה נקודת זמן. ישנן בדיקות אותן יש לעשות החל משבוע מסויים של ההריון. לעתים רופא ימליץ על טיפול או הימנעות מפעילות החל משבוע מסויים.  בכדי להקל על האישה בהתמצאות התקופה בה היא נמצאת בהריונה, ישנם באינטרנט כל מיני כלים אשר יכולים לסייע בכיול מועדים, כגון שבוע או חודש הריון, תאריך צפוי ללידה וכיו"ב. היעזרו במחשבון הריון זה לחישוב נתונים אלו.

נשים רבות, במיוחד אם מדובר בהריונן הראשון, ועל אחת כמה וכמה אם עברו הפלה בעברן, מתקשות לתפקד בתקופה זו, שכן הן חוות רצף של תופעות פיזיות ונפשיות לא מוכרות, המאיימות לערער את שלוותן. פגישה עם גניקולוג, פרט לכך שתסייע לכן לצלוח את ההיריון בצורה בריאה ובטוחה, תוכל לשמש לכן מצע בסיסי לשאול שאלות "מקצועיות" שונות שרק גניקולוג מוסמך, כזה שרפואת נשים היא מקצועו, יוכל לענות עליהן. הגניקולוג ילווה אתכן בסדרה של בדיקות רפואיות שגרתיות, לאורך רוב שלבי ההיריון והוא יהא אחד האחראים לבדוק שההיריון מתקדם ומתפתח בקצב הרצוי והנורמטיבי ביותר.

בדיקת שקיפות עורפית הינה בדיקת אולטרסאונד שגרתית שעוברות נשים הרות, כדי לבדוק האם קיימים פגמים כלשהם בעובר. במהלך בדיקת אולטרסאונד זו נמדד גודלו של העובר ובעיקר עוביו של עורף העובר, נבדקת כמות הנוזלים המקיפים את העובר ולאחר שקלול נתונים שונים הקשורים לרקע של האישה ההרה, מתקבלת התוצאה באם העובר גדל בצורה נורמטיבית והאם לא נשקפת לו סכנה כלשהי. בדיקת אולטרסאונד זו תתבצע בדרך כלל בשבעות 11-13 או בשבועת 12-14 מתחילת ההיריון. בדיקת מי שפיר היא בדיקה דומה לבדיקת שקיפות עורפית ובמהלכה נשאבת כמות מינימאלית של מי שפיר כדי לאבחן באמצעותם את היתכנות הופעתם של מומים גנטיים שונים בעובר.

פרט לבדיקת שקיפות עורפית, תוכל האישה ההרה לעבור בדיקות אולטרסאונד נוספות (שאינן בגדר חובה) כדי לעמוד על מצבו ומינו של התינוק. נהוג, לדוגמה, לעבור החל מהשבוע השישי להריון בדיקת אולטרסאונד המאפשרת לצפות בלב הפועם של העובר. בנוסף, אפשר לעבור בדיקת אולטרסאונד נוספת, החל מהשבוע ה-14 להריון לבדיקת מינו של העובר.

הפלה (או – הפסקת הריון), היא פרוצדורה מלאכותית שנועדה לאפשר לנשים שנכנסו להריון בטעות, "להפיל" את ילדן. קיימות מספר סוגי הפלות מלאכותיות – הפלה באמצעות טיפול תרופתי (גלולת היום שאחרי, וכן גלולות מיוחדות האפקטיביות עד השבוע ה-7 של ההיריון), הפסקת הריון באמצעות גרידה (תהליך פולשני יותר, הכרוך בשאיבתו החוצה של העובר מן הרחם).

כמו הפלות, גם ניתוח קיסרי הוא הליך פולשני יחסית, שבמהלכו מוצא העובר מרחמה של האם בהליך כירורגי. ניתוח קיסרי הוא הליך שנעשה לרוב בלית ברירה, כאשר נשקפת סכנה מוחשית לחיי האם או העובר במהלך הלידה.

אחרי לידה סובלות נשים רבות פגמים וכשלים פיזיים שונים, שכן ההיריון והלידה עצמה סוחטים מגוף האישה אנרגיות רבות. עובדה זו עשויה לגרום לרפיון ובעיות פיזיות שונות (כגון: דליפת שתן). נשים רבות שעברו מספר לידות, חוות התרחבות ועיוות של הנרתיק, והפתרון לבעיה זו יכול להגיע מכיוון של פלסטיקה וגינלית.

פלסטיקה וגינלית פירושה ניתוחים פלסטיים עדינים באזור הואגינה הנשית (שלא כמו מתיחת פנים הרגילה והמוכרת לנו, או ניתוח אף). ניתוחים שעשויים לשפר את מראה אבר המין, להצר את הנרתיק, ולשפר את תחושת העונג בעת קיום יחסי מין.

רפואת נשים