על רפואת נשים

תוכן עניינים

רופא נשים (גניקולוג) הוא רופא המתמחה במחלות וזיהומים הקשורים לאיברי הרבייה הנשיים. בשנים האחרונות, פריצות דרך בתחומי פוריות, כירורגיה, אולטרסאונד וכדומה, הביאו למהפכה בתחום הגניקולוגיה מבחינת דרכי המחקר, האבחון והטיפול.

היסטוריה של הרפואה

מקורו של תחום הרפואה, על-פי ממצאים רבים, טמון כבר בימי קדם וכך, למשל, נמצאו הוכחות להימצאותם של "רופאים" במקרא, במצרים העתיקה ובסין. בכלליות, השינוי הגדול בתחום הרפואה החל בערך באמצע המאה ה- 19 בה נתגלו החיידקים ונוצרו החיסונים הראשונים בענף המיקרוביולוגיה. בהמשך, פיתוחם של שיטות הרדמה וכירורגיה, גילוי קרני הרנטגן וביסוסה של הפסיכואנליזה, הביאו למהפכה אדירה בתחום שהפך למרכזי ביותר עבור המין האנושי. כיום, מדע הרפואה מכיל בתוכו אלמנטים רבים מתחומי הביולוגיה, כימיה, פיזיקה ופסיכולוגיה. רפואת נשים, עוסקת בעיקר במחלות אשר מתפתחות באבריי הרבייה הנשיים, הן בנושא הפוריות והלידה והן במחלות כגון זיהומים וסוגי סרטן, אליהם נתייחס בהמשך.

גניקולוגיה במגזרים

בשל פריצות דרך בתחומי פוריות, יילודה וכירורגיה גניקולוגית, הפכה רפואת הנשים לנדבך מרכזי וחשוב בעולם הרפואה. להבדיל ממקצועות רפואה אחרים, גניקולוג הוא רופא שלמד והתמחה בנושאים הקשורים לבריאות האישה ולמחלות במערכת הרבייה שלה. על כן, בדרך כלל, יעסוק גניקולוג בטיפול בדלקות, בעיות פוריות וכן נושאים של הריון לידה. יש לציין כי להבדיל מחברות מסורתיות, בהן קיים טאבו בכל הנוגע לרפואת נשים בכלל והיריון ולידה בפרט, בעולם המערבי נחשב מקצוע הגניקולוגיה למקובל וחשוב ביותר. כך, לדוגמא, כלים כמו בדיקות פוריות, אולטרסאונד, בדיקת מי שפיר, הפלה מלאכותית, בדיקת שקיפות עורפית וסוגי ניתוח מתקדמים, המקובלים יותר בקרב מגזרים מערביים, מאפשרים אחוזי הצלחה טובים יותר בלידות ובזיהוי מחלות וטיפולן.

רפואה נשית

כאמור, הטיפול בהיריון מהווה את אחד המרכיבים המרכזיים בעולם רפואת הנשים המערבי. כיום, מאפשרת הרפואה ליווי וטיפול בכל שלבי ההיריון השונים, מהשבועות הראשונים של ההפריה ועד להולדת התינוק. אמצעים טכנולוגים חדישים, כדוגמת בדיקת אולטרסאונד (על שמע) המאפשרת הדמיה של איברי התינוק באמצעות גלי קול, מאפשרים לרופא בקרה על תהליך ההיריון וטיפול במקרה של בעיה. דוגמא לשימוש חשוב באולטרסאונד ניתן למצוא בבדיקת שקיפות עורפית המאפשרת גילוי של פגמים אפשריים בעובר. בבדיקה זו, נעזרים במכשיר אולטרסאונד על-מנת למדוד את גודל העובר ואזורים אחרים בגופו. נתונים אלו, בתוספת אחרים כמו גיל האישה, מוזנים לתוכנה המחשבת את הסיכוי לפגמים כרומוזומליים בעובר (המובילים, למשל, למומי לב ותסמונת דאון). בדיקת שקיפות עורפית נערכת בשבועות הראשונים להריון והיא דוגמא להתקדמות הרפואה בכל הקשור לגילוי מוקדם של בעיות. יש להדגיש כי בדיקת אולטרסאונד שימושית גם למגזר המסורתי וזאת, משום שגם לנשים שאינן מוכנות לעשות הפלה מלאכותית, בדיקה מסוג זה יכולה לאתר בעיות שאפשר לטפל בהם לפני הלידה. כך, למשל, יכול גניקולוג לאתר בעיה שעשויה להיות בלידה שיפתרו באמצעות ניתוח קיסרי.

שימוש נוסף של בדיקת אולטרסאונד היא לשם מדידת רמת צפיפות העצמות. בדיקה זו, מיועדת להערכת הסיכוי לשברים ולשם גילוי של מחלת דלדול עצם.

בנוסף, נשים רבות סובלות או יסבלו במהלך חייהן מתופעה ידועה של דליפת שתן. כיום קיימת מודעות גדולה מבעבר לחשיבות חיזוק ושמירה על שרירי רצפת האגן. אלו מהווים הקדמת תרופה למכה ומניעת דליפת שתן בגיל השלישי.

אחד האתגרים הגדולים ברפואת נשים היא מחלת הסרטן. גניקולוג מטפל בין היתר בסרטן צוואר הרחם. הטיפול המורכב במחלה, בכל סוגיה, מחייב עירנות מוקדמת של האוכלוסייה בסיכון על מנת לאפשר את גילויה. גילוי המחלה בשלביה המוקדמים מתבטא בירידה משמעותית בשיעור התמותה ממנה, על כן חשוב לערוך הן בדיקות עצמיות והן בדיקות רופא במועדים המומלצים.

על רפואת נשים