כאבי גב- הסיבות הפחות נפוצות

תוכן עניינים

כאבי גב תחתון הם כאבים נפוצים בקרב האוכלוסייה. שמונה מתוך עשרה יסבול מכאבי גב במהלך חייו וכמחצית מהם יחוו כאבי גב חוזרים. כיום רוב המחקרים מצביעים על כך שאין לנוח בעת ההתקף של כאבי הגב אלא יש לנוע ולנסות יחד עם הכאב להתמודד בחיי היום יום. כאבי הגב אמורים לחלוף בתוך כשישה שבועות ולכן יש חשיבות רבה לדעת מתי חייבים לבחון את כאבי הגב יותר לעומק ומתי אין צורך "לרוץ" לרופא המטפל. ברמת העיקרון חשוב בכל מקרה להיבדק אצל רופא וללכת לטיפול דיקור סיני .אבל גם תמיד טוב לדעת מה הן הסיבות הפחות שכיחות שיכולות לגרום לכאבי גב. אז מהם כאבי הגב או מה הן הסיבות הפחות נפוצות לכאבי גב?

ומתי יש להיבדק אצל הרופא באופן דחוף:

אנקילוזיס ספונדליטיס– מחלה כרונית אשר גורמת להתגרמות של הרקמה הרכה בחוליות הגב. המשמעות היא שלאט לאט כל הרקמות שאמורות להיות גמישות ואלסטיות בגב נהפכות לרקמה גרמית (עצם) וגורמות לאיבוד טווחי תנועה, איבוד גמישות הגב ולכאבים.
הקרנות מאזורים פנימיים– כאבי גב מאבנים בכליות ומאיברים פנימיים הם כאבים די נפוצים. חשוב להיבדק אצל רופא על מנת לאושש או לשלול הקרנה מאבר פנימי.
כאבי גב יותר משישה שבועות נדרשים לבדיקה מעמיקה יותר.
כאבי גב אשר גורמים לנימולים ו/או לחושה באזורים נמוכים מהברך חייבים להיבדק ולראות האם הסימפטומים הם עקב לחץ על עצב מעמוד השדרה.
זיהומים באזור הגב התחתון– גם כאן, הזיהום יכול להיות ממש בחוליות או ברקמות העוטפות את הגב או אפילו באזורים מרוחקים שמקרינים לאזור הגב.
דלקות בשלפוחית השתן– גם יכולה גרום לכאבי גב.
אוסטאופרוזיס– ירידה בצפיפות העצם גם היא יכולה לגרום לכאבי גב. על מנת לבדוק האם יש ירידה צריך לעבור בדיקה מיוחדת, ולעיתים גם ניתן לראות שישנה ירידה בצפיפות העצם בצילום רנטגן.
גידולים– גידולים בעמוד השדרה גם הם יכולים לגרום לכאבי גב.
מחלת שוירמן– מחלה שגורמת להקשתה מוגברת באזור הגב העליון והיא בעיקר בקרב נערים מתבגרים. באופן כללי, בקרב כל מי שבגיל פחות מ 16 וסובל מכאבי גב יש צורך בבדיקה של כאבי הגב באופן קצת יותר מדוקדק.
פריצות דיסק– עד כמה שזה נשמע מוזר, פריצות דיסק אינן שכיחות כפי שנהוג בדרך כלל לחשוב. פריצת דיסק היא למעשה פריצה של הדיסק את המעטפת שלו. הדבר אינו שכיח כלל ולמעשה המקרים שבהם הדיסק נפרץ הם המקרים שבהם יש חולשה ניכרת של הרגל עד למצב שנקרא "דרופ פוט" שהוא מצב של חולשה עד כדי חוסר שליטה על מכופפי כף הרגל. המקרים השכיחים יותר הם המקרים של בלט דיסק שלמעשה הדיסק אינו פורץ החוצה את המעטפת אלא בולט דרך המעטפת וגורם לדלקות ולגירוי עצבי.

לסיכום, מרבית מקרי כאבי הגב הם מקרים שבהם אין לחשוש וצריך סבלנות ואורך רוח. ישנה חשיבות גדולה יותר למניעה של התקפי כאבי גב לאחר שהם מתרחשים כמו למשל פיזיותרפיה לאחר ההתקפים של כאבי גב. חשוב מאוד לדעת סיבות פחות נפוצות לכאבי גב וזאת על מנת להיות ערים לכך שיש כאבי גב שאינם קשורים לגב עצמו אלא יכולים להתרחש ממקומות בעייתים אחרים לגמרי.

הכותב הוא ליאור בן אלטא. פיזיותרפיסט מוסמך B.PT

***

כאבי גב- הסיבות הפחות נפוצות